Kunstig intelligens innen kunst Kunstbransjens møte med kunstig intelligens: Muligheter og utfordringer
Description
Full text not available
Abstract
Innføringen av kunstig intelligens (KI) i kunstnerisk praksis skaper nye muligheter, men fører også til mange dilemmaer. Denne oppgaven undersøker hvilke muligheter og etiske utfordringer som følger bruken av KI i kunsten. Metodisk baserer studien seg på en litteraturgjennomgang av hvordan KI brukes, sentrale etiske temaer og kvalitative intervjuer med fire praktiserende kunstnere (John Derek Bishop, Cory Arcangel, Dag Egil Njaa, og Randy Naylor) for å belyse deres erfaringer og perspektiver.
Funnene indikerer en betydelig usikkerhet og bekymring knyttet til opphavsrett, spesielt rundt bruken av kunstneres verk som treningsdata uten kompensasjon, bias/skjevheter i treningsdata og publikums tillit til kunsten. Videre viser analysen at mens KI kan tilby nye verktøy som potensielt utvider kunstnerisk autonomi, eksisterer det en frykt for at KI kan redusere kunstnerens kontroll og føre til en standardisering av kunstuttrykk. De økonomiske konsekvensene fremstår som særlig utfordrende, med bekymringer for arbeidsplasser, og at menneskeskapt kunst oversvømmes av billigere KI-generert innhold. Samtidig peker kunstnere på muligheter for nyskaping og nye markeder.
Oppgaven konkluderer med at det er en tydelig spenning mellom KI-teknologiens potensial for innovasjon og behovet for å beskytte kunstneres rettigheter, kreative frihet og økonomiske grunnlag. Det blir derfor avgjørende å finne en tilnærming som både fremmer innovasjon og respekterer kunstneres grunnleggende interesser. The introduction of artificial intelligence (AI) into artistic practice opens up new creative possibilities while also posing complex dilemmas. This thesis investigates both the opportunities and the ethical challenges that accompany the use of AI in the arts. Methodologically, the study combines a literature review, covering current AI use and key ethical themes, with qualitative interviews conducted with four practicing artists (John Derek Bishop, Cory Arcangel, Dag Egil Njaa, and Randy Naylor) to illuminate their experiences and perspectives.
Findings reveal considerable uncertainty and concern around copyright, particularly regarding the use of artists’ works as training data without compensation, biases in training datasets, and the public trust in art. While AI offers tools that can potentially expand artistic autonomy, interviewees express fears that it may also erode creative control and lead to a standardization of artistic expression. Economic ramifications are pronounced: respondents worry about job displacement and the flooding of markets with cheaper AI-generated content, even as they acknowledge the potential for innovation and the emergence of new markets.
The study concludes that there is a clear tension between AI’s capacity to drive artistic innovation and the need to safeguard artists’ rights, creative freedom, and economic livelihood. Striking a balance that both promotes innovation and respects the fundamental interests of artists will be essential for the sustainable integration of AI in the arts.