“A Most Miserable Thing to Feel Ashamed of Home” A New Historicist and Spatial reading of Great Expectations
Abstract
Denne oppgaven utforsker representasjonen av rom i Great Expectations, der Charles Dickens konstruerer rommene som danner settingen på en måte som kritiserer og stiller spørsmål ved dominerende viktoriansk ideologi knyttet til; klasse, sosial mobilitet og fremmedgjøring. Romanen er formet av forfatterens syn på hvordan samfunnet er og bør organiseres, og den ønsker på sin side å forme måten leserne tolker det viktorianske rommet på. Oppgaven bygger på Henri Lefebvres triade –konkret, abstrakt og levd rom, og søker gjennom en tilnærming fra ny-historisismen å analysere hvordan Pips reise gjennom fysiske og sosiale rom kan illustrere ustabiliteten i viktoriansk klassestruktur, moralske tvetydigheter i klassemobilitet og de menneskelige konsekvensene av slikt. Oppgaven vil fokusere på sentrale rom og deres rolle i det lefebvreanske rammeverket, og viser hvordan settingen er en sentral del av teksten. Ved å lese settingen av romanen som sosialt og ideologisk ladet, demonstrerer oppgaven en latent kritikk av organiseringen av viktoriansk rom og samfunn. This thesis explores the representation of space in Great Expectations, in which Charles Dickens constructs the spaces that form its setting in a way which criticizes and questions dominant Victorian ideologies pertaining to; class, social mobility and alienation. The novel is shaped by the views held by its author on how society is and should be organized, and it aspires in turn to shape the way in which readers interpret Victorian space. The thesis draws on Henri Lefebvre`s spatial triad – perceived, conceived and lived space, and through a New Historicist approach seeks to analyse how Pip`s journey through physical and social spaces can illustrate the instability of Victorian class structure, moral ambiguities of class mobility and the human consequences of such. The thesis will focus on key spaces and their role in the Lefebvrean framework, showing how the setting is a key part of the text. By reading the setting of the novel as socially and ideologically charged, the thesis demonstrates a latent critique of the organization of Victorian space and society.