Hvordan bli en attraktiv kunde sett fra en leverandør sitt synspunkt
Abstract
Denne masteroppgaven diskuterer hvordan bedrifter kan arbeide for å bli en attraktiv kunde sett fra en leverandør sitt synspunkt, og hvilke faktorer hjelper dem med å løse ressursutfordringer og forbedre samarbeidet mellom kunde og leverandører. Det er gjennomført en kvalitativ studie av tre bedrifter på Vestlandet innen olje-, gass- og fornybarmarkedet, som har gitt oss innsikt i hva som kjennetegner en attraktiv kunde, og hvilke faktorer som fremmer innovasjon og utvikling i et kunde-leverandørforhold, sett fra en leverandør sitt synspunkt.Oppgaven har to perspektiver: Hvordan kan deres kunder arbeide for å være en attraktiv kunde sett fra en leverandørs synspunkt, og hva leverandørene selv gjøre for å være en attraktiv kunde for sine leverandører. Denne masteroppgaven er relevant fordi den gir en innsikt i hvordan kunder kan fremme samarbeid og få tilgang til kritiske ressurser hos leverandørene. Funnene er også relevant fordi mange små og mellomstore bedrifter har både en kunde og leverandørposisjon, der tilgang til ressurser er begrenset. Denne oppgaven kan hjelpe ledere i mindre bedrifter til å endre egne strategier for å få mer ut av samarbeidet med sine leverandører og kunder. This paper discusses how customers can work to become attractive clients from a supplier's perspective, and what factors help them solve resource challenges and improve collaboration between customers and suppliers. A qualitative study of three companies in Western Norway within the oil, gas, and renewable energy markets has provided insights into what characterizes an attractive customer and what factors promote innovation and development in a customer-supplier relationship, from a supplier's perspective.The thesis has two perspectives: How can customers work to be attractive clients from a supplier's viewpoint, and what do suppliers themselves do to be attractive clients for their suppliers? This master's thesis is relevant because it provides a more holistic understanding of how customers can promote collaboration and gain access to critical resources from suppliers.The findings are relevant because many small and medium-sized enterprises have both a customer and supplier position, where access to resources is limited. This thesis can help managers in smaller companies to change their strategies to get more out of their collaboration with their suppliers and customers.This paper discusses how customers can work to become attractive from a supplier's perspective, and what factors help them solve resource challenges and improve collaboration.