• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Indre motivasjon i ungdomsskolen - En kvantitativ studie av individuelle faktorer og klassemiljø

Nistad, Julie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:275259566:99541939.pdf (6.994Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204182
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [539]
Abstract
I denne masteroppgaven forskes det på indre motivasjon hos elever i 10. klasse og hvordan motivasjonen påvirkes av ulike faktorer både på individ- og klassenivå. Problemstillingen som utforskes er: Hva kjennetegner motiverte elever og finner vi variasjon i motivasjon mellom elever som går i ulike klasser?

Studien benytter en kvantitativ tilnærming. Jeg fikk tilgang til et stort tallmateriale fra NTNU`s forskningsgruppe Livet i skolen. De hadde gjennomført spørreundersøkelser, blant annet en for 10. trinn våren 2015, som min forskning tar utgangspunkt i. Ulike analyser er benyttet for å sikre kvalitet og for å identifisere sammenhenger mellom indre motivasjon og variablene støtte fra lærerne, støtte fra medelever, akademisk kompetanse, mors utdanning, kjønn og landbakgrunn. Flernivåanalyse ble brukt for å kontrollere effekten til de ulike variablene og for å undersøke hvorvidt motivasjon spres innad i klasser.

Funnene viser at støtte fra lærerne og akademisk kompetanse har størst sammenheng med indre motivasjon, hvor større grad av opplevd støtte fra lærerne og høyere karakterer øker indre motivasjon. Det viser seg også at å ha bakgrunn fra et fjernkulturelt land er forbundet med å være mer indre motivert. Mors utdanningsnivå påvirker indre motivasjon i liten grad, men jeg finner en svak positiv effekt om mor har høy utdanning. Støtte fra medelever samt om eleven er gutt eller jente er ikke av signifikant betydning for motivasjon.

Det meste av variansen til indre motivasjon er forklart på individnivå, men flernivåanalysen avdekte en betydelig klasseeffekt. Dermed kan det se ut til at indre motivasjon også er kontekstuelt betinget og virker å smitte innad i klasser.
 
In this master's thesis, research is conducted on intrinsic motivation among 10th-grade students and how motivation is influenced by various factors at both the individual and class levels. The research question explored is: What characterizes motivated students, and do we find variations in motivation between students in different classes?

The study employs a quantitative approach. I was granted access to a large dataset from NTNU’s research group Livet i skolen. They had conducted surveys, including one for 10th-grade students in the spring of 2015, which forms the basis of my research. Various analyses have been applied to ensure quality and to identify relationships between intrinsic motivation and the variables: teacher support, peer support, academic competence, mother’s education, gender, and country of origin. Multilevel analysis was used to control for the effects of the different variables and to examine whether motivation spreads within classes.

The findings show that teacher support and academic competence have the strongest relationship with intrinsic motivation, where a higher degree of perceived teacher support and better grades increase intrinsic motivation. Additionally, having a background from a distant cultural country is associated with being more intrinsically motivated. Mother’s level of education has little effect on intrinsic motivation, although a weak positive effect is found if the mother has a higher education. Peer support and gender (whether the student is male or female) are not significantly related to motivation.

Most of the variance in intrinsic motivation is explained at the individual level, but the multilevel analysis revealed a significant class effect. This suggests that intrinsic motivation is also contextually influenced and appears to "spread" within classes.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit