Voices in progress - A study in how English teachers in Norwegian primary schools teach and assess oracy.
Abstract
Denne studien utforsker hvordan engelsklærere i trinn 5–7 underviser og vurderer muntlighet. I dagens globaliserte samfunn er gode ferdigheter i engelsk avgjørende for aktiv deltakelse i samfunnet, og for at elevene skal oppnå dette er lærerens erfaring og praksis avgjørende for både undervisningen og vurderingen av muntlige ferdigheter. Siden læreplanen i engelsk i norsk grunnskole ikke har noe offisielt system for vurdering av muntlighet, bortsett fra en eventuell eksamen etter trinn 10, det grunnlag for å undersøke hvilke systemer engelsklærere bruker for å oppfylle kompetansemålene i læreplanen. Denne studien benytter seg av en to vitenskapelige metoder. Den inneholder klasseromsobservasjoner av fem engelsklærere som gjennomfører en leksjon hver før de blir intervjuet angående deres undervisningspraksis vedrørende undervisning og vurdering av muntlige ferdigheter i engelskfaget. Observasjonene gjøres ved hjelp av skjemaer som gjør det mulig å ta notater om både undervisning og vurdering av muntlighet, mens intervjuene gjennomføres ved bruk av skjemaer og diktafon. Deltakerne i studien er lærere som jobber ved to grunnskoler på Østlandet og har mellom 17 og 38 års undervisningserfaring. Begge settene med data ble analysert ved hjelp av en fenomenologisk tilnærming. Dette gir et innblikk i personlige opplevelser av fenomenet. Funnene viser at lærere underviser engelsk holistisk og først og fremst stoler på egen erfaring og tilgjengelig undervisningsmateriell når de underviser i muntlige ferdigheter og selvlagde vurderingssystemer for å oppfylle kompetansemålene i læreplanen, det vil si at elevprogresjon i engelsk muntlighet og vurderingspraksis er opp til den enkelte lærer. Implikasjonen av denne studien er at lærere vil ha nytte av å lage eller motta sammenhengende systematiske verktøy for å vurdere muntlighet. En plattform for deling av undervisning og vurderingspraksis angående muntlighet vil også være fordelaktig. Videre vil engelsklærere også ha nytte av etterutdanning i å vurdere muntlige ferdigheter. This study explores how English teachers in grades 5–7 teach and assess oracy. In today’s globalized world, proficiency in English is essential for active participation in society and for the pupils to achieve this, teacher experience and practice is vital for both teaching and assessing oral skills. Since the English Curriculum in Norwegian elementary school has no official system for assessing oracy except for an eventual exam after year 10 there are grounds for examining what systems English teachers use to meet the competence aims in the curriculum.This is a mixed-method study which employs classroom observations of five English teachers conducting a lesson each before they are interviewed in a semi-structured manner regarding their teaching practice concerning the teaching and assessment of oracy in the subject of English. The observations are made by consulting forms, allowing notes on both teaching and assessment of oracy to be taken, while the interviews are conducted using forms and Dictaphone. The participants of the study are teachers working at two elementary schools in Eastern Norway and have between 17 and 38 years of teaching experience. Both sets of data were analyzed using a phenomenological approach. This provides an insight into firsthand experiences of the phenomenon.The findings suggest that teachers English holistically and primarily rely on their own experience and the available teaching aims when teaching oral skills and self-made assessment systems to meet the competence aims in the curriculum, meaning that pupil progression in oracy and assessment practice relies on the individual teacher.The implication of this study is that teachers would benefit from creating or receiving coherent systematic tools for assessing oracy. A platform for sharing teaching and assessing practices regarding oracy will also be beneficial. Furthermore, English teachers will also benefit from being educated post-graduate in assessing oral skills.