Learning from Stolen Narratives: A Critical Analysis of Aboriginal and Torres Strait Islander Portrayals in Educational and Authentic Texts
Master thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [4095]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan urbefolkningen i Australia sin levemåte, tenkesett, og forhold til naturen blir fremstilt i en engelsktekstbok for ungdomstrinnet, Enter 9 (2020), og i to autentiske tekster, The Rabbits (1998) av John Marsden og Shaun Tan og Living on Stolen Land (2020) av Ambelin Kwaymullina. Oppgaven ser også på tekstenes pedagogiske potensiale ved å undersøke hvordan de kan fungere som dekoloniale motfortellinger i engelskklasserommet. Problemstillingene som blir undersøkt er: 1) Hvordan framstilles urbefolkningen i Australia sin levemåte, tankesett, og forhold til naturen i en norsk engelsktekstbok for ungdomstrinnet sammenlignet med to autentiske tekster? Og 2) Hva er mulighetene og begrensningene til disse tekstene som dekoloniale motfortellinger i det norske engelskklasserommet?
Ved å bruke en kritisk dekolonial metodikk (Nesse, 2024) som kombinerer kritisk narrativ analyse og kritisk multimodal analyse innenfor et teoretisk rammeverk bestående av dekolonial teori og kritisk pedagogikk fant oppgaven ut at Enter 9 i stor grad reproduserer eurosentriske perspektiver og marginaliserer urfolks epistemologier. På den andre siden fremhever de autentiske tekstene, og spesielt Living on Stolen Land, urbefolkningen sin suverenitet, relasjonelle ontologier, og kritiserer pågående koloniale strukturer. I tillegg fant også studien ut at tekstenes dekoloniale potensiale er avhengig av pedagogisk stillasbygging, lærerrefleksivitet, og etisk engasjement. Tekstenes transformative potensial ligger ikke nødvendigvis i innholdet, men heller i hvorden de er kontekstualisert og kritiskt brukt i klasserommet. Til syvende og sist argumenterer oppgaven for at en dekolonisering av engelsklasserommet krever mer en bare inkludering av ulike perspektiver; det krever en fundamental nytekning av dominante narrativ og en vedvarende forpliktelse til å sentrere urfolks epsitemologier og verdenssyn. This thesis examines how Aboriginal and Torres Strait Islander peoples’ ways of living, thinking, and relating to land are portrayed in a Norwegian lower secondary English as an Additional Language (EAL) textbook, Enter 9 (2020), in comparison with two authentic texts, The Rabbits (1998) by John Marsden and Shaun Tan, and Living on Stolen Land (2020) by Ambelin Kwaymullina. Situated within a framework based on decolonial theory (Amariles-Gonzales, 2023; Mignolo, 2018, 2023; Mignolo & Walsh, 2018; Teasley & Butler, 2020) and critical pedagogies (Freire, 2015; Giroux, 2010; Kincheloe, 2008; Zembylas, 2015), the study explores the potential of these texts to function as decolonial counternarratives in the EAL classroom. The two research questions explored are 1) How are Aboriginal and Torres Strait Islander peoples’ ways of living, thinking, and relationship with land portrayed in a Norwegian lower secondary EAL textbook compared to two authentic texts? and 2) What are the possibilities and limitations of these texts as decolonial counternarratives in the lower secondary EAL classroom?
Through the use of a Critical Decolonial Methodology (Nesse, 2024) that combines Critical Narrative Analysis and Critical Multimodal Analysis, the thesis reveals that Enter 9 largely reproduces Eurocentric perspectives and marginalizes Indigenous epistemologies. In contrast, the authentic texts, particularly Living on Stolen Land, foreground Indigenous sovereignty, relational ontologies, and critique ongoing settler-colonial structures. Additionally, the study finds that the extent to which these texts function as decolonial counternarratives is contingent on pedagogical framing, teacher reflexivity, and ethical engagement. Their transformative power does not lie inherently within the texts themselves, but in how they are contextualized and critically explored in the classroom. Ultimately, the thesis argues that decolonizing the EAL classroom in Norway involves more than content inclusion; it requires a fundamental rethinking of dominant narratives and a sustained commitment to centering Indigenous knowledges and worldviews.