• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barbie + Oppenheimer = sant? En analyse av memes knyttet til Barbenheimer-fenomenet

Hetland, Siri
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203812
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1164]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven undersøkes Barbenheimer-fenomenet: et fenomen som oppsto i 2023 da det ble kjent at filmene Barbie (2023) og Oppenheimer (2023) skulle ha premiere samme dag, 21.juli 2023. Barbenheimer startet med mål om at publikum skulle ta en «double feature», som vil si å se to filmer etter hverandre. Dette utviklet seg til noe større, da engasjementet førte til deling og produsering av memes, spesielt knyttet til de store kontrastene mellom filmene. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan memes er med på å fortelle hvordan vi som samfunn tolker og definerer kjønnsstereotypier. Barbenheimer-memes blander det overfladiske og morsomme som vi assosierer med Barbie som en karakter, sammen med det seriøse og dystre som kan knyttes til filmen om masseødeleggelsesvåpen og dens oppfinnelse. Jeg tar for meg tre memes valgt ut fra Barbenheimer-perioden som i dette tilfelle er året 2023, og analyserer dem ved å se på i hvilken grad kjønnsstereotypier utfordres. Dette ved å se på intertekstualitet, fargebruk og kjønnsperformativitet.
 
This thesis investigates the Barbenheimer phenomenon: which originated in 2023 when it was announced that the movies Barbie (2023) and Oppenheimer (2023) would premiere the same day, July 21st, 2023. In the beginning Barbenheimer was a way to encourage the audience to do a “double feature”, meaning that you would watch both movies one after the other. The Barbenheimer phenomenon grew into something bigger. Social media played a big role in the audience’s participation and dedication around creating and sharing memes. The strong contrasts between the movies led to a great number of memes merging both movies together. The purpose of this thesis is to explore how memes contribute to representing how we, as a society, think about various topics, as for this case, gender stereotypes. Barbenheimer-memes is known for merging together the superficial and humoristic associated with Barbie, as we know her. Together with the seriousness and darkness tied to Oppenheimer, the movie about the creation of weapon of mass destruction. This paper examines three memes sourced from the year of 2023, the Barbenheimer period, in which I analyse them by examining in the extent to which gender stereotypes are challenged. This through the analysis of intertextuality, the use of colour, and gender performance.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit