How Kosmorama's Culinary Cinema Changes the Way We Watch Films
Abstract
Denne bacheloroppgaven er basert på en casestudie av Kosmorama Internasjonal Filmfestival sin Kulinarisk kino gjennom fokusert media etnografisk forskning. Kulinarisk kino er en del av deres programserie siden 2013, og har vært en suksess siden. Denne studien fokuserer på en problemstilling som undersøker hvordan kulinarisk kino endrer hvordan publikumet ser på film.
Denne oppgaven går først gjennom hva en filmfestival består av, før det fortsetter med å snakke om ens filmopplevelse av å se på film på kino og dets påvirkning på publikumet. Videre vil oppgaven undersøke food film sjanger og hvordan mat i film kan påvirke ens filmopplevelse.
Dataene som ble samlet i denne oppgaven er basert på tre-ukers praksis hos Kosmorama, og består av et intervju, spørreundersøkelse og observasjon. Gjennom disse dataene vil oppgavene ta for seg hvordan kombinasjonen av mat og film skaper et unikt konsept som fører til suksess av kulinarisk kino This bachelor thesis is based on a case study of Kosmorama International Film Festival’s Culinary Cinema through focused media ethnographic research. Culinary Cinema is a program series that has been part of their festival since 2013 and has been a success ever since. The study focuses on a research question that examines how Culinary Cinema changes the way the audience watches films.
First, the thesis deals with what a film festival consists of, before continuing to talk about one’s cinematic experience by watching films at the cinema, and the effect it has on the audience. Furthermore, the thesis explores the food film genre and how food in films can influence one’s cinematic experience.
The data collected in this thesis is based on the three-week internship at Kosmorama, consisting of an interview, a questionnaire and observation. Through the collected data, this thesis will highlight how the combination of food and film creates a unique concept that leads to the success of Culinary Cinema.