• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Mer som opplevelse enn kunst" - om Ablemagics immersive opplevelse.

Nørdsti-Kongshaug, Hanna
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:308539690:131768683.pdf (6.747Mb)
no.ntnu:inspera:308539690:131768683.zip (178.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203799
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1179]
Abstract
Denne oppgaven er skrevet i samarbeid med Ablemagic, under en praksisperiode i emnet MV2015. Ablemagic er en bedrift som jobber med blant annet utvikling og design av immersive opplevelser. De har utviklet flere immerisve opplevelser i det immersive rommet Steinkaret på Steinkjer. Den nyeste immersive opplevelsen Ablemaigc har utviklet er Hvalen, som har tatt utgangspunkt i analoge kunstverk fra kunstutstillingen HAV – en nedtegnelse fra havet, som var utstilt på Steinkjer parallelt med Hvalens premiereuke. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan publikum opplever kunsten i Hvalen i forhold til i HAV. For å finne ut av det, har det blitt gjennomført en observasjon av publikum i Hvalen, samt intervju av publikum som hadde besøkt både Hvalen og HAV. Intervjusvarene ble deretter tolket i en tematisk analyse, hvor målet var å finne ut hvordan publikums opplevelse av Hvalen var i forhold til HAV. Funnene fra analysen ble diskutert opp mot teorier om immersiv kunst, kunstverket i reproduksjonens tidsalder, medium og remediering. Remediering er et begrep som ble lagt særlig vekt på i oppgaven.
 
This thesis was written in collaboration with Ablemagic, during an internship in the subject MV2015. Ablemagic is a company that among other things have worked with development and design of immersive experiences. They have developed several immersive experiences in the immersive space Steinkaret in Steinkjer. The most recent immersive experience Ablemagic has developed is Hvalen, which is based on analog artworks from the art exhibition HAV – en nedtegnelse fra dypet, which was exhibited in Steinkjer parallel to Hvalens premiere week. The purpose of the thesis is to investigate how the audience experiences the art in Hvalen in relation to HAV. To find out, an observation of the audience in Hvalen has been carried out, as well as interviews with audiences who had visited both Hvalen and HAV. The interview responses were then interpreted in a thematic analysis, where the goal was to find out how the audience experience of Hvalen was in relation to HAV. The discoveries from the analysis were discussed against theories of immersive art, the artwork in the age of reproduction, medium and remediation. Remediation is a concept that was given particular emphasis in the thesis.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit