• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdom og influencere som forbilder: En kvalitativ studie av ungdommers holdninger til influencermarkedsføring

Wang Larsen, Thea
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203797
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1172]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan norske ungdommer oppfatter influencere som forbilder, og hvordan dette kan ha noe å si for deres respons på reklamert innhold. Sosiale medier er blitt en stor del av hverdag til ungdom og dermed eksponeres ungdom for en stor del influencermarkedsføring. Studien er avgrenset til ungdom i alderen 16-19 år, og gjennom semistrukturerte intervju undersøker jeg hvordan ungdom forholder seg til influencere og influencermarkedsføring. Samtidig som jeg gjør en audiovisuell analyse av et eksempel på influencermarkedsføring på TikTok, for å se på hvordan slikt innhold er bygget opp og identifisere ulike virkemidler.

Oppgaven tar for seg teorier som sosial sammenligning, uses and gratification og parasosiale relasjoner. Oppgaven diskuterer resultatene fra intervjuene og analysen ved hjelp av disse teoriene for å undersøke ungdommers forhold til influencere og hvordan de oppfatter og lar seg inspirere av influencermarkedsføring. Funnene viser blant annet at mange ungdommer ser på influencere som forbilder og at graden av tillit og identifikasjon kan ha noe å si på hvordan reklamert innhold kan bli mottat.
 
In this assignment, I investigate how Norwegian adolescents percive influencers as role models, and how this may have an impact to advertised content. Social media has become a significant part of young people`s everyday lives, and adolescents are exposed to large amounts og influencer marketing. The study is limited to adolescents aged 16-19, and trough semistructured interviews I investigate how young people respond to influencers and influencer marketing. I also performed an audiovisual analysis of an example of influencer marketing on TikTok, to examine how such content is structured and to identify persuasive techniques.

The assignment addresses theories of social comparison, uses and gratification, and parasocial relations. It discusses the results from the interviews and analysis using these theories to investigate adolescents`relationship with influencers and how they perceive and are inspired by influencer marketing. The findings show, among other things, that many adolescents view influencers as role models, and that the degree of trust and identification can influence how sponsored content is recived.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit