• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aftenposten Junior - En beskytter av barns rettigheter En kvalitativ innholdsanalyse av Aftenposten Junior som motvekt til nyheter på sosiale medier

Gilde, Hedda Øverby
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:300972238:171132532.pdf (6.983Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203783
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1177]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke strategier Aftenposten Junior benytter for å fungere som en trygg nyhetsformidler for barn, og hvordan avisen kan være en motvekt til nyheter på sosiale medier. Gjennom en kvalitativ tematisk innholdsanalyse av fem utvalgte artikler utforskes fire kategorier: trygghet og tilpasning, barns stemme og deltagelse, kildekritikk og medieforståelse, samt kontraster til nyheter på sosiale medier. Analysen viser at Aftenposten Junior legger til rette for forståelig og alderstilpassede nyheter, som er med på å fremme prinsipper om barns ytringsfrihet og deltagelse. Avisen gir også barn et verktøy for å styrke deres evne til å navigere i et digitalt nyhetslandskap preget av algoritmestyrt innhold og desinformasjon.

Oppgaven bygger på teoretiske perspektiver om strukturell vold av Johan Galtung, samt synet på barn som samfunnsborgere sett i lys av Anne Katrine Kjørholt og FNs barnekonvensjon. For å analysere de ulike strategiene Aftenposten Junior tar i bruk, inkluderes også studier om konstruktiv journalistikk og hvordan aktiv læring skaper mediekompetanse hos barn. Samlet sett konkluderer oppgaven med at Aftenposten Junior tilbyr et barnevennlig og forankret alternativ til sosiale medier, men peker også ut utfordringer knyttet til avisens rekkevidde og barns faktiske bruk av denne formen for nyhetskilde.
 
This thesis examines the strategies Aftenposten Junior uses to function as a safe news provider for children, and how the newspaper can serve as a counterweight to news on social media. Through a qualitative thematic content analysis of five selected articles, four categories are explored: safety and adaptation, children's voice and participation, source criticism and media literacy, and contrasts with news on social media. The analysis shows how Aftenposten Junior provides understandable and age-appropriate news, which helps to promote principles of children's freedom of expression and participation. The newspaper also provides children with tools to strengthen their ability to navigate a digital news landscape characterized by algorithm-driven content and disinformation.

The thesis is based on theoretical perspectives on structural violence by Johan Galtung, as well as the view on children as citizens in light of Anne Katrine Kjørholt and the UN Convention on the Rights of the Child. To analyze the different strategies that Aftenposten Junior uses, studies on constructive journalism and how active learning creates media literacy in children are also included. Overall, the thesis concludes that Aftenposten Junior offers a child-friendly and well-established alternative to social media but also points out challenges related to the newspaper's reach and children's actual use of this form of news source.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit