Omsorg for barn med tilknytningsforstyrrelser i fosterhjem
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1622]
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvilke muligheter og begrensninger som finnes ved omsorgstiltak overfor barn med tilknytningsforstyrrelser. Barn med tilknytningsforstyrrelser har ofte vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt og relasjonelle traumer, noe som påvirker deres evne til å inngå i trygge relasjoner og å regulere egne følelser. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan barnevernets tiltak kan tilrettelegges for å møte disse barnas særegne behov, og i hvilken grad dagens praksis legger til rette for god omsorg og positiv utvikling. Oppgaven bygger på en litteraturstudie, og det teorietiske rammeverket tar utgangspunkt i tilknytningsteori, med særlig vekt på Bowlby, Ainsworth og Main & Solomon. Det belyses hvordan tilknytningsteori og forskning kan bidra til forståelse av disse barnas behov, samt hvilke omsorgsmodeller og tilnærminger som kan være hensiktsmessige. Oppgaven diskuterer hvordan metoder som Trygghetssirkelen og Traumebevisst omsorg kan anvendes, og hvilke utfordringer som kan oppstå i møte med barn som har komplekse relasjonelle erfaringer. Funnene viser at trygg og sensitiv omsorg er nødvendige forutsetninger for utvikling, men at dette alene ofte ikke er tilstrekkelig for barn med dyptgående relasjonsskader. Det understreker behovet for tilpasset omsorg og systematisk støtte for omsorgsgiverne. Kvaliteten i tiltaket ser ut til å være avgjørende, uavhengig av om barnet bor i fosterhjem eller institusjon. This thesis explores the opportunities and limitations of care-interventions for children with attachment disorders. These children have often experienced severe neglect and relational trauma, which can significantly impact their ability to form secure attachments and regulate their emotions. The aim of this study is to examine how interventions can be adapted to meet the unique needs of these children, and to what extent current practices promote safe caregiving and positive development. The thesis is based on a literature review, and the theoretical framework includes attachment theory, with particular emphasis on the work of Bowlby, Ainsworth and Main & Solomon. It highlights how attachment theory and relevant research can contribute to a deeper understanding of these children's needs, and explores which caregiving models and approaches may be appropriate. The study discusses the application of models such as Circle of Security and Trauma-informed care, and considers the challenges that may arise when working with children who have complex relational backgrounds. Findings through this study indicate that safe and sensitive caregiving are essential prerequisites for development, but often not adequate for children with deeply rooted relational challenges. This underscores the importance of individually adapted interventions and systematic support for the caregivers. The quality of the interventions appears to be the most critical factor, regardless of whether the child is placed in foster care or an institution.