• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Men hvem tar vare på meg?" - En kvalitativ studie av barnehagelærere som tar videreutdanning utenfor barnehagesektoren

Sigrid Brønstad
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203370
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2717]
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med masteroppgaven er å få en større forståelse av hvilke påvirkningsfaktorer som kan bidra til at barnehagelærere forlater yrket de er utdannet til. Nedgang i søkertall til barnehagelærerutdanningene senest i 2025, bemanningsproblematikk i barnehagene som ofte får oppmerksomhet i dagens mediebilde og tall fra Utdanningsforbudet som viser et høyt antall barnehagelærere som ser for seg å slutte i barnehagen innen få år, motiverte meg til å utforske temaet nærmere. Masterprosjektet ser nærmere på problemstillingen:

Hvordan kan barnehagelæreres erfaringer fra arbeidshverdagen gi en forståelse for «flukten» fra barnehagen?

For å undersøke problemstillingen nærmere har jeg gjennomført kvalitative dybdeintervju med fem barnehagelærere. Oppgaven ser nærmere på hvilke faktorer som kjennetegner barnehagelærernes valg om å utdanne seg til barnehagelærer. Videre prøver oppgaven å belyse hvilke faktorer som kan være avgjørende for at barnehagelærere velger å slutte i yrket. Det gjøres ved å undersøke barnehagelærernes egne tanker og erfaringer fra arbeidshverdagen i barnehagen. Samtlige av barnehagelærerne har valgt å videreutdanne seg i en mastergrad som ikke er direkte rettet mot barnehagesektoren.

I utgangspunktet har barnehagelærerne en høy motivasjon og et stort engasjement for barnehagelæreryrket. Arbeidserfaring fra barnehagen viser seg å redusere motivasjonen da arbeidsmengden oppleves uoverkommelig. Barnehagelærerne gir innsikt i en arbeidshverdag med store belastninger. I masteroppgaven prøver jeg å belyse hvordan flere faktorer spiller inn. Med utgangspunkt i analysearbeidet er oppgaven delt inn i tre tema: de omsorgsfulle barnehagelærerne, en emosjonelt krevende arbeidshverdag og en rømningsvei. Tidligere forskning bekrefter det samme som funnene fra masterprosjektet. Teorien som benyttes kan forklare barnehagelærernes handlingsmønster med begrep som intensivering, disiplinering, og ulike tilpasningsformer, og forklare hvordan barnehagelærerprofesjonen utfordres i det doble makthierarkiet.
 
The purpose of this master’s thesis is to gain a deeper understanding of the influencing factors that may contribute to preschool teachers leaving the profession they were educated for. A decline in applications to preschool teacher education programs as recently as 2025, persistent staffing challenges in kindergartens frequently highlighted in the media, and statistics from the Union of Education Norway (UEN) displaying a high number of preschool teachers considering leaving the field within a few years, motivated me to explore this topic further. This master’s thesis addresses the following research question:

How can preschool teachers’ experiences from their daily work life provide insight into the attrition from the kindergarten profession?

To explore this issue, I conducted qualitative in-depth interviews with five preschool teachers. The thesis examines the factors that initially influenced their decision to become preschool teachers. Furthermore, it aims to highlight the key factors that may lead them to leave the profession. This is done by analyzing the teachers’ own reflections and experiences from their work in kindergartens. All participants have chosen to pursue a master’s degree not directly related to the early childhood sector.

Initially, the preschool teachers expressed high motivation and strong commitment to the profession. However, their work experience in kindergartens appears to reduce this motivation, as the workload is perceived as overwhelming. The participants describe a workday marked by significant strain. This thesis seeks to shed light on how multiple factors interact in shaping their professional choices. Based on the analysis, the findings are organized into three themes: the caring preschool teacher, an emotionally demanding workday, and an escape route. Previous research supports the findings of this project. The theoretical framework applied helps explain the participants’ behavior through concepts such as intensification, disciplining, and different forms of adaptation, and illustrates how the preschool teaching profession is challenged by a dual power hierarchy.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit