Shaping Engagement: Investigating How Individual Actions and Contextual Factors Relate to Competence and Work Engagement
Abstract
Denne undersøkelsen hadde som mål å finne ut hvordan strategier for kompetanseutforming (comptence crafting) relaterer til arbeidsengasjement, og om lederes kompetensehemmende atferd (comptence-thwarting behavior) modererer disse sammenhengene. Studien er forankret i det omfattende rammeverket til selvbestemmelsesteorien (self-determination theory), med særlig vekt på grunnleggende psykologiske behov. Forskningen fokuserte på behovet for kompetanse, et behov som muligens er mindre påvirket av kontekst enn autonomi og tilhørighet, og i større grad påvirket av individuelle faktorer. En tverrsnittsundersøkelse ble gjennomført blant 231 norske ansatte fra ulike sektorer. Resultatene viste at kompetanseutforming gjennom tilnærmingsstrategier (approach) hadde en positiv sammenheng med arbeidsengasjement, mens unngåelsesstrategier (avoidance) hadde en negativ sammenheng. Selv om kompetensehemming hadde en negativ sammenheng med arbeidsengasjement, modererte det ikke i signifikant grad forholdet mellom kompetanseutforming og arbeidsengasjement. Disse resultatene antyder at individuelle tiltak, særlig de som innebærer aktiv tilnærming, kan ha en positiv effekt på arbeidsengasjement, selv i nærvær av enkelte negative kontekstuelle faktorer som hemmende ledere. Fraværet av en signifikant modererende effekt tyder på at de målte nivåene av kompetansehemming i utvalget ikke påvirket den positive effekten av kompetanseutvikling. Dette utelukker imidlertid ikke at sterkere grad av hemming kan endre dette forholdet. Samlet sett fremhever resultatene den mulige styrken ved proaktive individuelle strategier for å fremme trivsel på arbeidsplassen, og støtter en teoretisk integrering av behovsutforming (need crafting) innenfor rammene av selvbestemmelsesteorien. This study aimed to examine how competence crafting strategies relate to work engagement and whether supervisors’ competence-thwarting behaviors moderate these relationships. Grounded in the extensive framework of self-determination theory, and its emphasis on basic psychological needs, the research focused on the need for competence, a need potentially less contextually influenced than autonomy and relatedness, and more individually influenced. A cross-sectional survey was conducted with 231 Norwegian employees across various sectors. Results showed that competence crafting through approach strategies was positively associated with work engagement, while avoidance strategies were negatively related to work engagement. Although competence thwarting was negatively related to work engagement, it did not significantly moderate the relationship between competence crafting and work engagement. These findings suggest that individual actions, particularly through approach, can positively influence work engagement, even in the presence of some negative contextual factors such as thwarting supervisors. The absence of a significant moderation effect implies that, in the applied sample, the measured levels of competence thwarting would not affect the benefits of competence crafting. However, this does not rule out that stronger levels of thwarting could alter this dynamic. Overall, the results highlight the potential resilience of proactive individual strategies in nurturing workplace well-being and support the theoretical integration of need crafting within the broader framework of self-determination theory.