Et nytt redskap i verktøyskassen? En kvalitativ kasusstudie av elevers bruk av CC Tenkemotoren i tekstrevisjon på 6. trinn
Master thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [4095]
Abstract
I denne kasusstudien har jeg undersøkt om CC Tenkemotoren – en chatbot utviklet av Randabergskolen – sin tilbakemeldingsfunksjon kan være et nyttig verktøy i elevenes revisjon av tekst. Studien er gjennomført på 6.trinn, og jeg valgte ut fire fokuselever fra en av klassene. Jeg utviklet to forskningsspørsmål for å presisere tematikken i studien. Det første forskningsspørsmålet analyserer hvordan elevene bruker CC Tenkemotorens tilbakemelding i teksten sin. Basert på resultatene fra analysen vurderer jeg elevenes revisjonskompetanse ut fra Bueie (2017) sine fire revisjonsstrategier, de er inspirert av Sommers (1980). Det andre spørsmålet undersøker om tilbakemeldingen fra CC Tenkemotoren kan anses som funksjonell respons ifølge responsforskning. Jeg fremhever blant annet forskning fra Straub (2000) og Hattie og Timperley (2007).
Basert på analysen og den påfølgende drøftingen, har jeg identifiserte flere funn, og gjenfortelle i korte trekk under. Tilbakemeldingene fra CC Tenkemotoren blir mer spesifikke med en systemledetekst. Det er derfor viktig at lærere bruker tid på å utforme tydelige ledetekster, ettersom elever da får et større læringsutbytte. Til tross for systemledetekst, er CC Tenkemotorens tilbakemelding lang og bruker utfordrende ord. Elevene behøvde støtte fra lærere i skriveprosessen, noe som krever en rekke voksne i klasserommet og det er ikke realiteten i dagens skolehverdag. CC Tenkemotoren har potensial til å bli et didaktisk verktøy om Randabergskolen gjør noen justeringer. Fokuselevenes revisjonskompetanse var på et nybegynnernivå, noe som også kan ha spilt inn på deres anvendelse av tilbakemeldingen i skriveprosessen. Et sentralt funn i studien er at elevene gir uttrykk for kritisk refleksjonsevne. Kritisk tenkning er et av opplæringens verdigrunnlag (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Selv om det både finnes muligheter og utfordringer ved bruk av CC Tenkemotoren i undervisningen, er det viktig for meg å fremheve at KI bør arbeides med i klasserommet. Elevene kan utvikle samfunnsaktuelle ferdigheter, for eksempel kritisk tenkning og digitale ferdigheter. Å bruke KI er ikke selvforklarende, og det er derfor vesentlig at skolen lærer barn å bruke det på en faglig forsvarlig måte. Studien min avdekker også behovet for eksplisitt undervisning om revisjon i skriveprosessen. Revisjon av tekst er sentralt for å utvikle elevenes revisjons- og skrivekompetanse. Jeg håper studien min kan bidra til å belyse muligheter og utfordringer med CC Tenkemotoren i skriveundervisningen. Det er samfunnsrelevant og nødvendig å forske på bruk av KI i barneskolen, og vil anbefale flere å starte forskningsprosjekter omhandlende dette temaet. In this case study, I have investigated whether CC Tenkemotoren´s - a chatbot developed by Randabergskolen - feedback function can be a useful tool in students’ revision of text. The study was conducted in 6th grade, and I selected four focus students from the class. I developed two research questions to clarify the theme of the study. The first research question analyzes how the students use the CC Tenkemotoren´s feedback in their text. Based on the results of the analysis, I assess the students' revision competence based on Bueie's (2017) four revision strategies, which are inspired by Sommers (1980). The second question examines whether the feedback from the CC Tenkemotoren can be considered a functional response according to response research. I highlight research from Straub (2000) and Hattie and Timperley (2007), among others.
Based on the analysis and subsequent discussion, I have identified the following findings. Feedback from the CC Tenkemotoren becomes more specific with a system prompt. It is therefore important that teachers take the time to design clear prompts, as students get a greater learning outcome. Despite the system prompt, the CC Tenkemotoren´s feedback is long and uses challenging words. Students needed support from teachers in the writing process, which requires a number of adults in the classroom and that is not the reality in today's schools. The CC Tenkemotoren has the potential to become a didactic tool, if Randabergskolen makes some adjustments. The focus students' revision skills were at a beginner level, which may also have affected their use of feedback in the writing process. A key finding of the study is that students express critical thinking skills. Critical thinking is one of the core values of education (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Although there are both opportunities and challenges when using the chatbot in teaching, it is important for me to emphasize that AI should be worked with in the classroom. Students can develop socially relevant skills, such as critical thinking and digital literacy. Using AI is not obvious, and it is therefore essential that the school teaches children to use it in a professional manner. My study also reveals the need for explicit teaching about revision in the writing process. Revision of text is central to developing students' revision and writing skills. I hope my study has contributed to shedding light on the opportunities and challenges of the CC Tenkemotoren in the teaching of writing. It is socially relevant and necessary to research the use of AI in primary school, and I would recommend more people to start research projects on this topic. (Translated by DeepL.com).