«Det å bare få elevene innenfor veggene her gjør at de blir litt mer historiebevisste»
Master thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [4080]
Abstract
Denne oppgaven ser på hvordan museet som læringsarena kan bidra til at elever utvikler sin historiebevissthet. Undersøkelsen har vært særlig opptatt av hvordan både museumsutstillinger og formidlingen på museer aktualiserer historien og skaper en relevans til elevenes hverdagsliv, i tillegg til hvordan historien levendegjøres og hvordan museer kan hjelpe elever med å orientere seg selv i tid. Dette er relevant i forbindelse med utvikling av historiebevissthet og historieundervisning i samfunnsfag i grunnskolen.
Forskningen er gjort gjennom en kvalitativ komparativ analyse, hvor det er gjennomført intervju med museumspedagoger og en analyse av museumsutstillinger på to ulike museer. Museene i undersøkelsen er Norsk Luftfartsmuseum i Bodø og Sverresborg Trøndelag folkemuseum i Trondheim.
Hovedfunnene er at historien aktualiseres gjennom hvordan museene bruker gjenstander, interaktive element og refleksjonsspørsmål i formidlingen. Historien levendegjøres gjennom drama og rollespill, og ved at museene gjør historien konkret og håndfast. Museene bidrar til inspirasjon og utforsking, historien blir formidlet i et annet miljø og det skapes en kobling til det lokale og nære for elevene. Undervisningsopplegg er i tillegg til museumsutstillingene positivt for elevenes læringsutbytte. Det å få elevene til å forstå seg selv og samfunnet med en fortid, nåtid og fremtid er noe museene kan bidra med gjennom hvordan de skaper engasjement og aktualiserer og levendegjør historien. Det er både likheter og ulikheter i hvordan dette gjøres på de aktuelle museene, men tematikken stormaktspolitikk i utstillingen på Norsk Luftfartsmuseum kan gjøre det mer utfordrende å skape en tilknytning til elevenes liv enn det Sverresborg Trøndelag folkemuseum har i utstillingen med temaet personlig økonomi. This study research how museums as a learning arena could help students to develop their historical consciousness. The research has been particularly concerned with how museum exhibits as well as their educational approach makes history relevant for students and creates relevance to their everyday lives. In addition, the study research how history is brought to life and how museums help students orient themselves in time. This is relevant in relation to the development of historical consciousness and teaching history in social studies in primary school.
The research is conducted through a qualitative comparative analysis, where interviews with museum educators are combined with an analysis of museum exhibitions at two different museums. The museums in the study are the Norwegian Aviation Museum in Bodø and the Sverresborg Trøndelag Folk Museum in Trondheim.
The main findings are that the museums in this study relate history to the present through how they use objects, interactive elements and questions for reflection in their communication. History is brought to life through drama and role-playing, and by how the museum makes history concrete and tangible. The museum contributes to inspiration and exploration. History is communicated in a different environment and a connection is created to the local environment. In addition to the museum exhibitions, teaching programs are positive for the students' learning outcome. Museums can support students in understanding themselves and society in relation to the past, present and future, by engaging them and making history relevant and alive. There are both similarities and differences in how this is done at the museums in question, but the theme of great power politics in the exhibition at the Norwegian Aviation Museum may make it more challenging to create a connection to the students' lives than the Sverresborg Trøndelag Folk Museum has in the exhibition with the theme of personal finances.