• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompasskurs for yrkesforankring - en intervjustudie om hvordan yrkesfaglig fordypning kan styrke elevenes yrkeskompetanse

Jonas Sagmo Lund
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301065333:175491066.pdf (7.036Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202530
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4083]
Abstract
I yrkesfaglige utdanningsprogram utgjør faget yrkesfaglig fordypning (YFF) en sentral rolle i utviklingen av elevenes yrkeskompetanse og forberedelse til læreplass. Til tross for dette forekommer variasjoner i hvordan YFF organiseres, samtidig som forskning på YFF og elevenes kompetanseutvikling er begrenset. Denne studien undersøker hvordan organiseringen av YFF kan bidra til å styrke elevenes yrkeskompetanse, med særlig vekt på samspillet mellom skole og arbeidsliv. Studien er teoretisk forankret i Vygotskys sosiokulturelle læringsteori samt Akkermann og Bakkers teori om «boundary crossings».

Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming, der semistrukturerte intervjuer med yrkesfaglærere og fylkesrådgiver er blitt gjennomført. Datagrunnlaget ble analysert med en refleksiv tematisk analysemetode som skapte rom for å identifisere sentrale mønstre og utfordringer i organiseringen av YFF.

Funnene som blir belyst i studien peker på at en godt strukturert YFF kan bidra til å gi elevene økt yrkesrelevant opplæring samt bidra til å bygge en bro mellom skole og arbeidsliv. Samtidig vises det utfordringer som er knyttet til ressursmangel og varierende tilgang til praksisplasser samt behov for bedre koordinering mellom skolen og arbeidslivet. Studien knyttes til Samfunnskontrakten for flere læreplasser og FNs bærekraftsmål 4 og 17, som peker på viktigheten av samarbeid for å sikre relevant yrkesopplæring.

Studien bidrar med kunnskap om hvordan YFF kan organiseres for å bidra til å styrke elevenes yrkeskompetanse og dermed øke sjansene for å sikre seg en læreplass. Den peker også på behovet for videre forskning og tiltak som kan bidra til å styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv.
 
In vocational education programs, the subject of Vocational Specialization (YFF) plays a central role in the development of students' vocational competence and their preparation for apprenticeships. Despite this, there are variations in how YFF is organized, and research on YFF and students' competence development remains limited. This study explores how the organization of YFF can help strengthen students' vocational competence, with particular emphasis on the interaction between school and the workplace. The study is theoretically grounded in Vygotsky’s sociocultural learning theory and Akkerman and Bakker’s theory of boundary crossings.

The study adopts a qualitative approach, utilizing semi-structured interviews with vocational teachers and a county advisor. The data was analyzed using a reflexive thematic analysis method, which allowed for the identification of key patterns and challenges in the organization of YFF.

The findings of the study indicate that a well-structured YFF can enhance students' vocationally relevant training and help bridge the gap between school and the workplace. At the same time, the study highlights challenges related to resource constraints, varying access to internship placements, and the need for improved coordination between schools and the labor market. The study is linked to the Social Contract for More Apprenticeships and the UN Sustainable Development Goals 4 and 17, emphasizing the importance of collaboration to ensure relevant vocational education.

This study contributes knowledge on how YFF can be organized to strengthen students' vocational competence and thereby improve their chances of securing an apprenticeship. It also highlights the need for further research and initiatives that can enhance cooperation between schools and the labor market.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit