PreViS - Opplæringsressurs til bruk av video prehospitalt
Abstract
I denne bacheloroppgaven utforsker vi hvordan en opplæringsressurs kan tilpasses ambulansepersonell, slik at de mestrer bruk av video prehospitalt. Oppgaven er i samarbeid med prosjektet PreViS, og er en avsluttende bacheloroppgave i interaksjonsdesign ved Institutt for Design, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Gjøvik. Oppgaven er gitt på bakgrunn av et behov for bedre opplæring i videoløsningen til Norsk Helsenett som benyttes i prehospitale tjenester. Ambulansepersonell er ofte i tidskrevende og krevende situasjoner der bruk av teknologi må være intuitive, enkle og raske. Derfor fokuserer denne oppgaven på å utvikle en opplæringsressurs som er brukervennlig. Gjennom prosjektet er det brukt designmetoder for å utvikle et løsningsforslag som skal svare på behov og utfordringer målgruppen har, og hvordan gruppen kom frem til løsningen «Opplæringsressurs». This bachelor thesis explores how a learning resource can be adapted to paramedics so that they master the use of prehospital video communication. The project is in collaboration with PreViS, and is a finishing bachelor in interaction design at the Department of Design, Norwegian University of Science and Technology in Gjøvik. It is given based on a need for better training in the video solution of Norsk Helsenett, which is used in pre-hospital services. Ambulance personnel are often in time-consuming and demanding situations where the use of technology must be intuitive, simple and fast. Therefore, this thesis is focused on developing a training resource that is user-friendly. Throughout the project, design methods have been used to develop a solution that will respond to the needs and challenges of the target group, and how the group arrived at the solution «learning resource».