• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalt Utenforskap blant eldre brukere

Strandjord, Annie; Hansen, Tiril; Stakkestad, Hanne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301503736:354882057.pdf (12.12Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202511
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [1251]
Abstract
Tittel: Digitalt Utenforskap

Dato: 15.05.2025

Studenter: Tiril Hansen, Hanne Stakkestad og Annie Strandjord

Veileder: Terje Stafseng

Oppdragsgiver: Roy Henning Nyvold, UX-manager i Norsk Tipping

Stikkord: Digitalt utenforskap, betalingsløsninger, Norsk Tipping, Zalando, digital angst

Antall sider: 119 Antall vedlegg: 9

Denne bacheloroppgaven undersøker fenomenet digitalt utenforskap og hvordan dette påvirker den eldre delen av befolkningen. Oppgaven er gitt av Roy Henning Nyvold, UX- manager i Norsk Tipping. Prosjektet tar utgangspunkt i den pågående digitaliseringen av samfunnet, hvor digitale tjenester i stadig større grad blir integrert i hverdagen. Denne utviklingen kan ha ekskluderende konsekvenser for eldre brukere. Da eldre brukere har i mindre grad enn yngre generasjoner vokst opp med digitale løsninger, og som derfor ofte møter teknologi med skepsis eller usikkerhet.

Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som bidrar til å skape tillit og redusere frykt hos digitalt sårbare brukere, med særlig fokus på personer i alderen 66 år og oppover. Målet er å identifisere hvordan bruken av digitale betalingsløsninger kan gjøres tilgjengelig og trygg for denne brukergruppen. Vi vil i denne oppgaven analysere betalingsløsningene til Norsk Tipping og Zalando, for å kartlegge hvilke elementer i informasjonsarkitekturen ved disse tjenestene som enten skaper tillit eller oppleves som barrierer.

Gjennom prosjektet er det benyttet ulike metoder innen tjenestedesign og brukersentrert utvikling, som SCAMPER, “How Might We”-spørsmål og Guerrilla-testing for å utvikle designforslag tilpasset målgruppen. Rapporten vil gå i detalj om prosessen frem mot de endelige løsningsforslagene og diskuterer hvordan disse kan bidra til å styrke brukernes tillit og redusere teknologisk frykt.
 
Title: Digital Exclusion

Date: 15.05.2025

Students: Tiril Hansen, Hanne Stakkestad, and Annie Strandjord

Supervisor: Terje Stafseng

Client: Roy Henning Nyvold, UX-Manager at Norsk Tipping

Keywords: Digital exclusion, payment solutions, Norsk Tipping, Zalando, digital anxiety Number of pages: 119

Number of appendices: 9

This bachelor's thesis explores the phenomenon of digital exclusion and how it affects the elderly population. The project was commissioned by Roy Henning Nyvold, UX Manager at Norsk Tipping. It is based on the ongoing digitalization of the society, where digital services are increasingly integrated into everyday life. This development can have exclusionary consequences for older users, who unlike younger generations did not grow up with digital technology and often approach it with skepticism or uncertainty.

The purpose of the thesis is to examine the factors that foster trust and reduce fear among digitally vulnerable users, with a particular focus on people aged 66 and above. The goal is to identify how the use of digital payment solutions can be made more accessible and secure for this user group. In this study, we analyze the payment solutions of Norsk Tipping and Zalando to map out which elements in the information architecture of these services that either build trust or are perceived as barriers.

Throughout the project, we applied various methods from service design and user-centered development, including SCAMPER, "How Might We" questions, and guerrilla testing to develop design proposals tailored to the target group. This report outlines the process leading to the final design solutions and discusses how these can help strengthen user trust and reduce technology-related anxiety.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit