• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Motivasjonsklimaets effekt på utbrenthet: En kvantitativ studie av generasjonstilhørighet i arbeidslivet

Fjørtoft, Malin Bjørgen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:294111239:129505630.pdf (6.736Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202342
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [3418]
Abstract
Denne studien undersøker sammenhengen mellom motivasjonsklima (mestrings- og prestasjonsklima) og utbrenthet, samt hvorvidt generasjonstilhørighet modererer denne sammenhengen. Bakgrunnen er økende psykiske plager blant unge arbeidstakere og en aktuell mediedebatt som beskriver generasjon Z som krevende. Studien bygger på et kvantitativt design og datainnsamlingen ble gjennomført ved hjelp av et elektronisk spørreskjema distribuert via snøballmetoden. Totalt deltok 283 yrkesaktive respondenter i studien. Tidligere forskning viser at prestasjonsklima er assosiert med økt utbrenthet, mens mestringsklima har en beskyttende effekt. Videre indikerer forskning at generasjon Z er mer prestasjonsorienterte enn eldre generasjoner. Det ble antatt, basert på denne forskningen og med bakgrunn i Conservation of Resources (COR)-teorien, at generasjon Z ville være særlig sårbare for utbrenthet i et prestasjonsklima. Resultatet fra moderasjonsanalysen (multippel regresjon med interaksjonsledd) avdekket en signifikant positiv sammenheng mellom prestasjonsklima og utbrenthet (B = 0.070, p =.003), og en signifikant negativ sammenheng mellom mestringsklima og utbrenthet (B = -0.158, p < .001). Det ble imidlertid ikke funnet statistisk signifikant støtte for at generasjonstilhørighet modererer sammenhengen mellom utbrenthet og henholdsvis mestringsklima (B = -0.121, p = .099), og prestasjonsklima (B = 0.031, p = .58). Funnene understreker betydningen av å fremme et mestringsorientert klima på arbeidsplassen og redusere prestasjonsorienterte elementer – uavhengig av generasjonstilhørighet – for å forebygge utbrenthet. Videre anbefales det at fremtidig forskning i større grad anvender et livsløpsperspektiv fremfor et generasjonsperspektiv, samt benytter longitudinelle design for å kunne avdekke langsiktige effekter.
 
This study investigates the relationship between motivational climate (mastery climate and performance climate) and burnout, as well as whether this relationship is moderated by generational affiliation. The background for the study is an increase in reported mental health issues among young employees and a current media debate portraying Generation Z as demanding. The study is based on a quantitative design, and data were collected using an electronic questionnaire distributed via the snowball method. A total of 283 employed respondents participated in the study. Previous research shows that a performance climate is associated with increased burnout, while a mastery climate has a protective effect. Furthermore, research indicates that Generation Z is more performance-oriented than older generations. Based on these findings and the Conservation of Resources (COR) theory, it was assumed that Generation Z would be particularly vulnerable to burnout in a performance climate. Results from the moderation analysis (multiple regression with interaction terms) revealed a significant positive relationship between performance climate and burnout (B = 0.070, p = .003), and a significant negative relationship between mastery climate and burnout (B = -0.158, p < .001). However, no statistically significant support was found for generational affiliation moderating the relationship between burnout and either mastery climate (B = -0.121, p = .099) or performance climate (B = 0.031, p = .58). The findings highlight the importance of promoting a mastery-oriented work environment and reducing performance-oriented elements – regardless of generational affiliation – to prevent burnout. It is further recommended that future research adopts a life course perspective rather than a generational perspective and employs longitudinal designs to uncover effects over time.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit