Relasjonen krever mer enn relasjonskompetanse
Abstract
Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer lærere har med relasjonsarbeid relatert til elever som viser utagerende atferd i barneskolen. Studien tar for seg hvordan lærere forstår og håndterer relasjoner til elever som utfordrer skolens normer og strukturer, og hvilke strategier de benytter i møte med slik atferd. Den overordnede problemstillingen for studien er: «Hvilken erfaring har seks lærere med relasjonsarbeid relatert til grunnskoleelever som viser utagerende atferd?». Studien har et kvalitativt forskningsdesign, med semistrukturerte intervjuer som datainnsamlingsmetode. Intervjuene ble gjennomført med seks lærere med over ti års erfaring fra mellomtrinnet, og bosatt med geografisk spredning mellom ulike fylker.
De empiriske funnene presenteres gjennom fire hovedkategorier: individperspektivet, aktørperspektivet, mestringsperspektivet og systemperspektivet. Disse kategoriene ble utviklet gjennom en tematisk analyse med abduktiv tilnærming, og representerer ulike dimensjoner av hvordan lærerne forstår og arbeider relasjonelt med elever som utagerer.
Studiens hovedfunn viser at relasjonsarbeid med utagerende elever oppleves som både meningsfullt og krevende. Lærerne legger vekt på å forstå elevens atferd i lys av deres livssituasjon og behov, samtidig som de understreker betydningen av struktur, forutsigbarhet og tydelige rammer. Mange opplever relasjonsarbeidet som en balanse mellom omsorg og grensesetting, og gir uttrykk for at emosjonell involvering både er en styrke og en belastning. Et sentralt funn i studien er at relasjoner bygges gjennom konkrete handlinger i hverdagen, som å vise tillit, være tålmodig, og gripe små muligheter for positiv kontakt. Flere lærere beskriver også hvordan støtte fra kolleger og ledelse, eller mangel på dette, har stor betydning for deres evne til å stå i krevende relasjonelle situasjoner. Samlet peker funnene mot at lærerne beveger seg fleksibelt mellom ulike teoretiske perspektiver i møte med elevene, og at relasjonsarbeid i praksis innebærer både profesjonell dømmekraft, følelsesmessig utholdenhet og kontinuerlig justering.
Studien viser at god relasjonskompetanse forutsetter både personlig engasjement og profesjonell støtte, og at relasjonsarbeid bør forstås som et kollektivt ansvar i skolen - ikke kun et arbeid som hviler på den enkelte lærer. This research project aimed to explore the experiences of teachers with relational work involving students who exhibit externalizing behavior in primary school. The study examines how teachers understand and manage relationships with students who challenge school norms and structures, and what strategies they employ when faced with such behavior. The overarching research question is: “What experiences do six teachers have with relational work involving students who exhibit externalizing behavior?” The study employs a qualitative research design, using semi-structured interviews as the method of data collection. Interviews were conducted with six teachers, each with over ten years of experience at the intermediate level, and with geographical distribution across different counties.
The empirical findings are presented through four main categories: the individual perspective, the actor perspective, the mastery perspective, and the systems perspective. These categories were developed through thematic analysis using an abductive approach and represent different dimensions of how teachers understand and engage relationally with students who exhibit externalizing behavior.
The main findings of the study show that relational work with students who exhibit externalizing behavior is experienced as both meaningful and demanding. Teachers emphasize the importance of understanding student behavior considering their life circumstances and needs, while also highlighting the necessity of structure, predictability, and clear boundaries. Many describe the relational work as a balance between care and setting limits and express that emotional involvement is both a strength and a strain. A key finding is that relationships are built through concrete actions in everyday situations - such as showing trust, being patient, and seizing small opportunities for positive contact. Several teachers also describe how support from colleagues and school leadership, or the lack thereof, significantly affects their ability to manage challenging relational situations. Overall, the findings suggest that teachers move flexibly between different perspectives when working with these students, and that relational work in practice involves professional judgment, emotional endurance and continuous adjustment.
The study shows that strong relational competence requires both personal engagement and professional support, and that relational work should be understood as a collective responsibility within the school - not merely as something that rests on the individual teacher.