Teknisk og miljømessig sammenligning av bubbledeck og tradisjonelle betongdekker
Abstract
I arbeidet for å redusere CO2-utslipp i byggebransjen er det nødvendig å utforske nye og mer bærekraftige løsninger. Denne bacheloroppgaven tar for seg etasjeskiller mellom en parkeringskjeller og et kontorbygg, med fokus på ulike typer dekker og deres miljømessige og tekniske egenskaper. Hensikten har vært å vurdere hvorvidt bubbledeck kan være et alternativ til tradisjonelle betongdekker, med hensyn til bæreevne og miljøgevinst.
Flere produsenter av bubbledeck-systemer tilbyr egne veiledere og anbefalte dimensjoner. I denne oppgaven er det imidlertid valgt å dimensjonere løsningen uavhengig av slike veiledere, ved å benytte gjeldende norske standarder som Eurokode. Dimensjonering for bubbledeck baserer seg på utregning av flatdekke.
Beregningene viser at bubbledeck har en bæreevne som er tilnærmet lik den man oppnår med et massivt betongdekke. Derimot var nedbøyningen vesentlig høyere, noe som medfører behov for økt armeringsmengde for å oppfylle kravene.
En miljøanalyse ble gjennomført for å vurdere reduksjon i materialbruk og tilhørende CO2-ekvivalenter. Resultatene viser at miljøgevinstene er avhengige av hvordan systemet dimensjoneres, særlig med hensyn til kuleutforming og armeringsmengde. Med optimal tilpasning kan bubbledeck gi en reell besparelse i betongforbruk og dermed lavere CO2-ekvivalenter.
Oppgaven konkluderer med at bubbledeck kan være et teknisk og miljømessig fordelaktig alternativ, men at det krever grundig prosjektering og vurdering av prosjektets omfang for å realisere fordelene. In the effort to reduce CO2-emissions in the construction industry, it is necessary to explore new and more sustainable solutions. This bachelor’s thesis examines a floor structure between an underground parking garage and an office building, focusing on different types of slabs and their environmental and technical properties. The aim has been to assess whether bubbledeck can serve as an alternative to traditional concrete slabs, with regard to load-bearing capacity and environmental benefits.
Several manufacturers of bubbledeck systems offer their own guidelines and recommended dimensions. However, this thesis chose to design the solution independently of such guides, using current Norwegian standards as Eurocodes. The design of the bubbledeck system is based on calculations for flat slabs.
The calculations show that bubbledeck has a load-bearing capacity approximately equal to that of a solid concrete slab. However, the deflection was significantly higher, which requires an increased amount of reinforcement to meet the requirements.
An environmental analysis was conducted to assess the reduction in material use and associated CO2-equivalents. The results show that environmental benefits depend on how the system is designed, particularly with regard to the shape of the voids and the amount of reinforcement. With optimal adjustments, bubbledeck can provide a real reduction in concrete usage and thus lower the amount of CO2-equivalents.
The thesis concludes that bubbledeck can be a technically and environmentally beneficial alternative, but it requires thorough planning and assessment of the project’s scope in order to realize its advantages.