• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan et mellomstort transportselskap bli mer bærekraftig?

Espejord, Sokrates Brensdal; Lindmoen, Gina; Sørumshaugen, Arngrim
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:272868687:355918609.pdf (2.700Mb)
no.ntnu:inspera:272868687:355918609.zip (221.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202286
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse [3452]
Abstract
Transportbransjen står for en betydelig andel av klimagassutslippene i Norge. Vi ønsket derfor å undersøke hvordan et mellomstort transportselskap kan omstille seg til en mer bærekraftig drift. Bacheloroppgaven fokuserer på hvilke tiltak og utfordringer som påvirker bærekraftig utvikling i mellomstore transportselskaper.

Studien er en kvalitativ casestudie basert på dybdeintervjuer med to daglige ledere, samt kortere intervjuer med eksisterende og potensielle kunder av selskapet. Metoden ga innsikt i hvordan aktørene forstår og prioriterer bærekraft, og hvordan deres oppfatninger samsvarer med det teoretiske rammeverket. Analysen tar utgangspunkt i teorier som den triple bunnlinje, interessentteorien, GAP-modellen og FNs bærekraftsmål.

Funnene viser at selskapet jobber med bærekraft på en praktisk og ressurseffektiv måte, men mangler dedikerte ressurser og strukturert planverk. Et sentralt funn er et tydelig gap mellom kunders forståelse av bærekraft, som i stor grad handler om miljø og utslipp, og ledelsens bredere perspektiv som også inkluderer sosiale og økonomiske hensyn. Dette kan påvirke kundens valg og skape utfordringer i markedsføringen av selskapets bærekraftige innsats.

For å lykkes med bærekraftig omstilling bør transportselskapet utvikle bedre kommunikasjon med kundene, og synliggjøre tiltak som både er økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftige. Selskapet må være bevisste på utfordringen med å balansere krav fra myndigheter og kunder, sett opp mot egne ressurser og verdier. En helhetlig og realistisk bærekraftstrategi vil være avgjørende for å skape fremtidig konkurransekraft i bransjen.
 
The transport industry accounts for a significant share of greenhouse gas emissions in Norway. We therefore aimed to investigate how a medium-sized transport company can transition to more sustainable operations. This bachelor thesis focuses on the measures and challenges that influence sustainable development in medium-sized transport companies.

The study is a qualitative case study based on in-depth interviews with two general managers, as well as existing and potential customers of the company. The method provided insight into how the stakeholders understand and prioritize sustainability, and how their perceptions align with the theoretical framework. The analysis is based on theories such as the triple bottom line, stakeholder theory, the GAP model, and the UN Sustainable Development Goals.

The findings show that the company works with sustainability in a practical and resource-efficient way but lacks dedicated resources and a structured plan. A key finding is a clear gap between customers’ understanding of sustainability, largely focused on the environment and emissions and the management’s broader perspective, which also includes social and economic aspects. This discrepancy can influence customer choices and create challenges in marketing the company’s sustainability efforts.

To succeed in sustainable transformation, the transport company should develop better communication with customers and highlight initiatives that are economically, environmentally, and socially sustainable. The company must also be aware of the challenge of balancing demands from authorities and customers against its own resources and values. A holistic and realistic sustainability strategy will be essential for creating future competitiveness in the industry.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit