Hjelp ikke tilgjengelig! - Hvordan digitaliseringen av Nav kan hindre sårbare grupper i å få hjelp
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1622]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg problemstillingen Hvilke faktorer bidrar til digitalt utenforskap hos sårbare grupper i Nav, og hva kan de medføre i sosialfaglig arbeid? Temaet digitalisering og sårbare grupper er svært aktuelt i den raske, utviklende, digitale verden vi har. Staten satser stort på digitale løsninger, og det vil derfor være viktig innenfor sosialt arbeid å utforske hvordan dette påvirker sårbare grupper, og hvordan det kan skape nye rom for utenforskap. Oppgaven har tatt i bruk litterær metode for å fordype seg i temaet digitalisering og sårbare grupper. Oppgaven ser på ulike grunner til at digitale løsninger kan skape utenforskap for enkelte brukere. De faktorene som kommer fram er digital tilgang, digital kompetanse, systemforståelse og språkkunnskaper. I tillegg ser oppgaven på hvordan brukerne blir påvirket av saksbehandlere som igjen blir påvirket av digitaliseringen, samt hvordan dette påvirker relasjonen og tilliten brukerne har til Nav. Oppgaven finner ut at disse faktorene kan skape sosiale forskjeller, at digitaliseringen påvirker relasjonen og tilliten i Nav og utforsker om digitaliseringen er effektiv i sin helhet. Oppgaven utforsker perspektiver og tanker fra både brukerne og saksbehandlerne i Nav. This paper will explore the research question What factors contributes to digital exclusion among vulnerable groups in Nav (Norwegian Labor and Welfare administration), and what can they entail in social work? The theme, digitalization and vulnerable groups are quite current in our fast, evolving, digital world. The state is investing heavily in digital solutions, and it will therefore be important to explore within social work how this affects vulnerable groups, and how this can contribute to new sources for exclusion. This paper uses literary method to explore the theme digitalization and vulnerable groups. The paper will look at different reasons digital solutions can create exclusion for some groups. The factors that emerge in this paper are digital access, digital competence, understandings of systems and language knowledge. The paper will also see how service users at Nav gets affected by employees being affected, as well as how this influences the relationship and the trust these service users have in Nav. The paper finds how these factors have contributed to social differences, that the digitalization has affected the relationship and the trust in Nav and examining if the digitalization is effective in its entirety. The paper explores both perspective of service users in Navs` thoughts as well as employees’ thoughts.