• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hesten som hjelper Om utsatte barn og unge i samspill med hest

Grønfur, Adriane Kurseth
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:300975757:126420388.pdf (6.848Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3201200
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [1602]
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan hesteassistert miljøterapi kan påvirke utsatte barn og unges emosjonelle og sosiale utvikling, gjennom bruk av mentaliseringsteori. I lys av denne teorien analyseres temaer som tilknytning, følelsesregulering og sosialt samspill, samt hestens rolle som et emosjonelt speil, relasjonsbygger og bidragsyter til mestringsopplevelser. Forskning viser at samvær med hester kan gi deltakerne en dyp følelse av forståelse og validering, noe som er særlig verdifullt for barn med traumer eller relasjonsbrudd.

Oppgaven bygger på vitenskapelige artikler og bøker som belyser disse temaene og undersøker hvordan hesteassistert terapi kan bidra til mestring, relasjonsbygging og emosjonsregulering. Samtidig fremheves behovet for videre forskning for å utdype forståelsen av metodens langsiktige effekter.

Videre argumenterer oppgaven for hesteassistert terapi som en innovativ tilnærming innen grønt sosialt arbeid, med potensiale for bredere implementering i velferdstjenester. Det fremheves at en formell utdanning og standardisering kan styrke metodens faglige kvalitet.
 
This bachelor's thesis examines how equine-assisted environmental therapy can impact the emotional and social development of vulnerable children and adolescents through the use of mentalization theory. In light of this theory, the study analyzes themes such as attachment, emotion regulation, and social interaction, as well as the horse’s role as an emotional mirror, relationship builder, and contributor to mastery experiences. Research indicates that interaction with horses can provide participants with a profound sense of understanding and validation, which is particularly valuable for children who have experienced trauma or relational disruptions.

The thesis is based on scientific articles and books that explore these themes and examines how equine-assisted therapy can contribute to mastery, relationship-building, and emotion regulation. At the same time, the need for further research is highlighted to deepen the understanding of the method’s long-term effects.

Furthermore, the thesis argues for equine-assisted therapy as an innovative approach within green social work, with the potential for broader implementation in welfare services. It is emphasized that formal education and standardization can enhance the methodological quality and ensure a more structured application of equine-assisted interventions.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit