• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«There are no mistakes, only happy accidents» - En inter- og transmedial analyse av Johan Harstads Max, Mischa & Tetoffensiven (2015)

Johnsen, Jenny Hommefoss
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301061224:68645372.pdf (7.236Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3201004
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [2811]
Abstract
Johan Harstad beskriver seg selv som vekselvis forfatter og kunstner i kunstkatalogen Andre greier (Forsøk fra Lacktr, 2002-2024) (2024a, s. 13). I tillegg til å ha gitt ut romaner, drama, prosa, noveller og sakprosa, så har han utformet egne og andre forfatteres og bands bokomslag, plakater, plateomslag, kunstkataloger, serigrafier og andre grafiske prosjekter (Gyldendal, u.d.). Samtidig gjenspeiles Harstads rolle som vekselvis forfatter og kunstner i nærmest alle bøkene hans, der det blir kombinert tekst og bilde på ulike måter. I forbindelse med utgivelsen av Johan Harstads roman Max, Mischa & Tetoffensiven (2015) ble det utgitt en boksutgave som inkluderte en innbundet utgave av romanen, en innbundet kunstkatalog, et utbrettbart plakatgalleri og to dobbeltsidige plakater (Harstad, 2024a, s. 94). Disse kunstelementene står sentralt i romanen, der karakteren Mischa Grey viser seg å være kunstneren bak. Boksutgaven danner slik et interessant utgangspunkt for nærmere utforsking av vekselvirkningen mellom kunst og litteratur. Utgivelsen viser også til hvordan man kan bruke ulike uttrykksmiddel og spre dem ut av romanen, der Max, Mischa & Tetoffensiven fører oss ut av sine skrevne sider på flere måter og gjør at man kan lese romanen på ulike nivå.

Gjennom denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan ulike medier virker sammen i forbindelse med Johan Harstads roman Max, Mischa & Tetoffensiven (2015). Oppgaven tar utgangspunkt i begrepene intermedialitet og transmedialitet i lesningen av romanen, der jeg i tillegg bruker begrepene intertekstualitet og metafiksjon som støttebegreper. Den intermediale lesningen av romanen identifiserer ulike former for kombinasjon av medier samt intermediale referanser, som eksempelvis romanens materialitet, kunstkatalogen i seg selv og hyperrealistiske malerier. I den transmediale lesningen ser oppgaven nærmere på koblinger mellom romanen og andre medier med stor vekt på intertekster utenfor verket og skillet mellom virkelighet og fiksjon. Oppgaven vier blant annet stor plass til sammenligningen av karakteren Mischa Grey og skuespiller Shelley Duvall. Den inter- og transmediale analysen av romanen konkluderer med at forskjellige medier kan gi unike bidrag til fortellingen som kan være sentralt for en dypere forståelse av selve verket, der det blir leserens oppgave å velge og avgrense dette tolkningsrommet. Slik «fødes» leseren som en aktiv meningsskaper gjennom en inter- og transmedial lesning.
 
Johan Harstad describes himself as alternating between author and artist in the art catalogue Andre greier (Forsøk fra Lacktr, 2002-2024) (2024a, p. 13). In addition to having published novels, drama, prose, short stories and non-fiction, he has designed his own and other authors' and bands' book covers, posters, album covers, art catalogues, serigraphs and other graphic projects (Gyldendal, u.d.). At the same time, Harstad's alternating role as author and artist is reflected in almost all his books, in which text and images are combined in various ways. In connection with the publication of Johan Harstad's novel Max, Mischa & Tetoffensiven (2015), a boxed edition was published that included a hardcover edition of the novel, a hardcover art catalogue, a fold-out poster gallery and two double-sided posters (Harstad, 2024a, p. 94). These art elements are central to the novel, where the character Mischa Grey turns out to be the artist behind it. The book edition thus forms an interesting starting point for further exploration of the interaction between art and literature. The publication also shows how different means of expression can be used and spread out through the novel, where Max, Mischa & Tetoffensiven takes us out of its written pages in several ways and allows us to read the novel on different levels.

Through this master's thesis, I explore how different media relate to each other in connection with Johan Harstad's novel Max, Mischa & Tetoffensiven (2015). The thesis is based on the concepts of intermediality and transmediality in the reading of the novel, where I also use the concepts of intertextuality and metafiction as supporting concepts. The intermedial reading of the novel identifies various forms of combination of media as well as intermedial references, such as the materiality of the novel, the art catalogue itself, and hyperrealist paintings. In the transmedia reading, the thesis looks more closely at different connections between the novel and other media with great emphasis on intertexts outside the novel and the distinction between reality and fiction. This thesis devotes a lot of space to the comparison of the character Mischa Grey and actress Shelley Duvall. Thus, the inter- and transmedia analysis of the novel concludes that different media can make different and unique contributions to the narrative that can be central to a deeper understanding of the novel itself, where it becomes the reader's task to choose and delimit this interpretive space. In this way, the reader is born as an active creator of meaning through inter- and transmedia reading.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit