Utfordringer i møte mellom etniske minoriteter og barnevernet
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1622]
Abstract
Denne oppgaven fokuserer på barnevernets møte med etniske minoritet, hvilke utfordringer barnevernet møter i arbeidet og hva som er årsaken til utfordringene. Selv om møtet med barnevernet kan være utfordrende for familier uavhengig av etnisk bakgrunn, kan kulturelle forskjeller bidra til ytterligere utfordringer i samhandlingen. Dermed fokuserer oppgaven på hvordan de kulturelle forskjellene kommer til utrykk i samarbeidet. Problemstillingen er belyst gjennom en litteraturstudie, der relevant teori og tidligere forskning er benyttet som grunnlag for oppgaven.
Hovedfunnene i teksten viser at utfordringene i hovedsak springer ut av et komplekst samspill mellom kulturelle forskjeller, tillit, kommunikasjon og profesjonell forståelse. Forskning viser at mange etniske minoriteter har en grunnleggende mistillit og frykt for barnevernet, noe som i betydelig grad påvirker samarbeidsrelasjonen. Samtidig understrekes det at disse utfordringene ikke utelukkende kan tilskrives etniske minoritetsfamilienes bakgrunn, men også at barnevernsarbeiderens forforståelser, holdninger og kulturelle rammeverk spiller en avgjørende rolle i samhandlingen. This thesis examines the child welfare service’s encounters with ethnic minority families, focusing on the challenges faced in practice and the underlying causes of these challenges. While interactions with the child welfare service can be difficult for families regardless of ethnic background, cultural differences may contribute to additional difficulties in the collaboration. Therefore, the thesis concentrates on how cultural differences are expressed in the cooperative process. The issue is explored through a literature review, drawing on relevant theory and previous research as the foundation for the analysis.
The main findings indicate that the challenges primarily stem from a complex interplay of cultural differences, trust, communication, and professional understanding. Research shows that many individuals from ethnic minority backgrounds have a fundamental distrust and fear of the child welfare service, which significantly impacts the quality of collaboration. At the same time, it is emphasized that these challenges cannot be attributed solely to the families’ backgrounds. The preconceptions, attitudes, and cultural frameworks of child welfare professionals also play a crucial role in shaping the interaction