Hvordan kan ansatte på barnevernsinstutisjoner forebygge bruk av tvang?
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1622]
Description
Full text not available
Abstract
Bruk av tvang i barnevernsinstitusjoner er et sentralt tema innenfor barnevernsfaglig arbeid, som reiser både etiske, juridiske og praktiske problemstillinger. Denne oppgaven drøfter hvordan ansatte på barnevernsinstitusjoner kan forebygge bruk av tvang. Metoden som er brukt er litteraturstudie. Ved hjelp av søkemotorer som «Scandinavian University Press», «Oria» og «Google Scholar» har jeg hentet inn relevant teori og forskning på feltet. Det utvalgte materialet er vurdert med et kildekritisk blikk. Problemstillingen drøftes i lys av teori om forebygging, miljøterapi, risikovurderinger, Maslows behovshierarki og avmakt. Den drøftes også i opp mot relevant forskning på feltet, og gjeldende lovverk for barnevernsfaglig arbeid, med særlig fokus på barnevernsinstitusjonene. Oppgavens drøftelse viser at forebygging ikke kan løses med én bestemt metode, men at det krever en helhetlig og systematisk tilnærming. Det fremheves hvordan relasjon mellom hjelper og ungdom er viktig faktor i det forebyggende arbeidet, og hvordan hjelperens personlige egenskaper kan redusere ungdommens opplevelse av avmakt. Videre diskuteres det hvordan de ansattes praktiske tolkning og anvendelse av lovverket kan påvirke ungdommenes forståelse av egne rettigheter knyttet til bruk av tvang. Avslutningsvis understrekes ledelsens overordnede ansvar for å legge til rette for forebyggende arbeid, blant annet gjennom formaliserte rutiner og tiltak som gir støtte og avlastning til de ansatte. The use of force in childcare institutions is a subject that raises ethical, legal, and practical challenges. This assignment discusses how childcare workers can prevent the use of restraining measures in childcare institutions. The method used is a literature study. Using search tools such as “Scandinavian University Press”, “Oria”, and “Google Scholar”, relevant theory and research in the field have been collected. The selected material has been critically reviewed. The issue has been discussed in light of theory about environmental therapy, risk assessment, Maslow’s hierarchy of needs, powerlessness and general theory about preventive work. It is also discussed in relation to relevant research on the field, and legislation regulating the field of child welfare, with particular focus on institutional care. The discussion highlights that prevention cannot be achieved through a single method but requires a holistic and systematic approach. It emphasizes how the relationship between the helper and the youth is a key factor in preventive work, and how the helper’s personal qualities can help reduce the youth’s experience of powerlessness. Furthermore, the practical interpretation and application of legislation by staff are discussed, and how this may influence young people's understanding of their rights related to the use of force. Finally, the discussion underscores the institution's leadership's overall responsibility to facilitate preventive efforts through the formalization of routines and the implementation of measures that supports and lighten the workload on the staff.