• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relasjoner som gir retning: Profesjonelle relasjoners betydning i ungdommers vei ut av kriminalitet

Selliseth, Thea Iselin Haugen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:300975757:129717029.pdf (6.724Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3200978
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [1622]
Abstract
Hva skjer når profesjonelle kommer i kontakt med ungdom på sitt mest sårbare? Og hvordan kan relasjonen bidra til varige endringer, slik at man unngår å møte dem i samme situasjon igjen? Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan profesjonelle relasjoner kan støtte ungdommers vei ut av kriminalitet, sett i et sosialfaglig perspektiv. Oppgaven løfter en utsatt gruppe i samfunnet, som ofte havner i et spenningsfelt mellom omgivelsenes stigmatisering og deres reelle behov for omsorg, anerkjennelse og tilhørighet i en sårbar livsfase.

Bakgrunnen for tematikken er samfunnets økende bekymring for ungdomskriminalitet, og gir oppgaven et særlig fokus på relasjonsarbeid som verktøy i endringsprosesser for unge under straffegjennomføring. Kunnskapen som presenteres gir verdifull innsikt til profesjonelle som arbeider med ungdommer tilknyttet kriminalomsorgen, og undersøker temaet med utgangspunkt i sosialt arbeid som fagfelt.

Som litterær studie belyser et utvalg forskningsbasert litteratur erfaringer fra ungdom og profesjonelle innen kriminalomsorgen. Funnene drøftes i lys av relevant teori, blant annet perspektiver på avvik, relasjoner, tillit, medvirkning og verdsettelse, i tillegg til desistance-teoriens vektlegging av atferdsendring, identitetsutvikling og sosial tilhørighet.

Drøftingen viser hvordan profesjonelle relasjoner kan utgjøre et betydelig bidrag i ungdommens endringsprosesser, særlig når den unge opplever å bli sett, hørt, verdsatt og stolt på. Relasjonskompetanse fremstår som en avgjørende, men krevende ferdighet, som forutsetter både faglig kunnskap og personlig engasjement.

Det kommer tydelig frem at sosialfaglige perspektiver på profesjonelle relasjoner har en sentral funksjon i endringsarbeid med ungdom i kriminalomsorgen.
 
What happens when professionals encounter young people at their most vulnerable? And how can the relationship contribute to lasting change, so they avoid meeting again under similar conditions? This bachelor thesis explores how professional relationships can support young people's journey out of crime, influenced by perspectives within social work. It highlights a marginalized group in society, often caught between the stigma from their surroundings and their basic need for care, recognition, and belonging during a vulnerable phase of life.

The thematic background emerges from society’s growing concern about youth crime, which gives this thesis a particular focus on relational work as a tool in transformative processes for young people undergoing criminal sanctions. The knowledge presented offers valuable insight for professionals working with youth in the correctional system, and the topic is examined through the academic field of social work.

As a literature review, the thesis builds on selected research literature that highlights experiences from both youth and professionals within the correctional system. The findings are discussed through the lens of relevant theory, including perspectives on deviation, relationships, trust, empowerment, and acknowledgement, as well as desistance theory’s emphasis on changes concerning the individual's behavior, identity, and social belonging.

The discussion demonstrates how professional relationships can make a substantial contribution to young people's transformative processes, especially when they feel seen, heard, valued, and trusted. Relational skills are presented as a vital, yet demanding competence, requiring both professional knowledge and personal dedication.

It becomes evident how perspectives on professional relationships within social work form an essential foundation for fostering meaningful change with youth in the correctional system.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit