Sosionomens rolle i å redusere ufrivillig skolefravær for elever med autismespekterforstyrrelse
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1602]
Description
Full text not available
Abstract
Ufrivillig skolefravær oppstår når elever ikke klarer å møte på skolen av ulike grunner. Barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser er sårbare for å oppleve dette. Denne oppgaven undersøker hvordan sosionomer kan bidra til å redusere ufrivillig skolefravær hos elever fra 9-16 år med autismespekterforstyrrelse (ASF). Formålet er å utforske hvordan sosionomer, i samarbeid med foresatte og andre yrkesprofesjoner, kan tilrettelegge for en bedre skolehverdag for disse elevene. Dette inkluderer å kartlegge risikofaktorer, tilby målrettet støtte og jobbe på systemnivå.
Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan kan sosionomer arbeide med å redusere ufrivillig skolefravær hos elever med autismespekterforstyrrelse?».
Denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave som tar utgangspunkt i tidligere vitenskapelige artikler. Gjennom en systematisk gjennomgang av eksisterende faglitteratur, har oppgaven som mål å belyse sosionomens rolle som et viktig bindeledd i skolen. Oppgaven bygger på artikler om autismespekterforstyrrelse, sosialfaglige tiltak i skolen og forholdet mellom individ og samfunn. I denne konteksten diskuteres betydningen av tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for å sikre god støtte og oppfølging.
Selv om sosialfaglige ansatte ikke er lovfestet i skolen, har de en sentral rolle i å bygge tillitsfulle relasjoner til elever og samarbeide med andre fagpersoner. I tillegg kan sosionomer avlaste lærere, og sikre helhetlig oppfølging av elever med komplekse behov. Oppgaven belyser hvordan sosionomens helhetlige tilnærming kan være avgjørende for å redusere ufrivillig skolefravær hos elever med ASF, og peker på et behov for økt anerkjennelse av sosionomens rolle og status i skolen. Involuntary school absenteeism occurs when students are unable to attend school due to various reasons. Children and adolescents with neurodevelopmental disorders are particularly vulnerable to experiencing this. This thesis explores how social workers can contribute to reducing involuntary school absenteeism among students aged 9 to 16 with Autism Spectrum Disorder (ASD). The aim is to examine how social workers, in collaboration with parents and other professionals, can help facilitate a better school experience for these students. This includes identifying risk factors, providing targeted support, and working at a systemic level.
The research question for this thesis is: "How can social workers work to reduce involuntary school absenteeism among students with Autism Spectrum Disorder?"
This bachelor thesis is a literary assignment based on previously published academic articles. Through a systematic examination of existing scholarly literature, the thesis aims to highlight the social worker’s role as a vital link within the school system. The thesis builds upon research related to Autism Spectrum Disorder, social work interventions in schools, and the relationship between the individual and societal structures. Within this context, the importance of early intervention and interdisciplinary collaboration is discussed as essential for providing effective support and follow-up.
Although social workers are not legally required in schools, they play a crucial role in fostering trusting relationships with students and collaborating with other professionals. Additionally, social workers can alleviate some of the burden on teachers and ensure comprehensive support for students with complex needs. The thesis emphasizes how the holistic approach of social workers can be pivotal in reducing involuntary absenteeism among students with ASD, highlighting the need for greater recognition of the social worker's role and status within schools.