Å skille mellom ADHD og utviklingstraumer i barnevernet
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1622]
Abstract
Denne bacheloroppgaven har som tema å undersøke utfordringene ved å skille mellom symptomer på ADHD og reaksjoner på utviklingstraumer. Formålet har vært å undersøke eksisterende forskning og teori om både ADHD og utviklingstraumer, samt å drøfte hvordan barnevernspedagogen kan bruke sin kompetanse for å gjøre en helhetlig vurdering av barns symptombilde. Oppgavens problemstilling, «Hvilke utfordringer er knyttet til å skille mellom symptomer på ADHD og reaksjoner på utviklingstraumer?», har vært utgangspunktet for å utforske de praktiske og teoretiske aspektene som påvirker denne vurderingen i barnevernet.
Metoden som er benyttet for å besvare problemstillingen, er en litteraturstudie, der relevant teori og forskning har blitt gjennomgått og diskutert. I teorikapittelet har jeg redegjort for viktige begreper og teorier, inkludert ADHD, utviklingstraumer, tilknytningsteori, mentalisering og toleransevindumodellen. Deretter har drøftingskapittelet belyst de utfordringene barnevernspedagogen møter når det gjelder å skille mellom symptomene på ADHD og de traumebaserte reaksjonene som kan følge av omsorgssvikt. Det er også diskutert hvordan tverrfaglig samarbeid mellom barnevern, helsetjenesten, skole og andre relevante instanser kan styrke vurderingen av barnets situasjon.
Oppgaven konkluderer med at det er avgjørende at barnevernspedagoger, samt ansatte i andre relevante instanser, tilegner seg kunnskap om hvordan traumereaksjoner kan overlappe med symptomer på nevrobiologiske tilstander som ADHD, og hvordan man på en presis måte kan skille mellom disse symptomene. Kompetanseheving er derfor en forutsetning for å sikre at barn får riktig hjelp, slik at underliggende traumer ikke blir oversett til fordel for en feildiagnose. Videre ble etiske dilemmaer knyttet til samtykke og informasjonshåndtering fremhevet, og det ble argumentert for at en grundig helhetlig vurdering er nødvendig for å ivareta barnets beste. This bachelor's thesis explores the challenges involved in distinguishing between symptoms of ADHD and reactions related to developmental trauma. The aim has been to examine existing research and theory on both ADHD and developmental trauma, as well as to discuss how child welfare professionals can apply their expertise to conduct a comprehensive assessment of children’s symptoms. The thesis is based on the research question: "What challenges are associated with distinguishing between symptoms of ADHD and reactions to developmental trauma?", which has served as a foundation for exploring both the theoretical and practical aspects of this issue within child welfare work.
The method used to address the research question is a literature review, through which relevant theories and studies have been examined and discussed. The theoretical framework includes key concepts and theories such as ADHD, developmental trauma, attachment theory, mentalization, and the window of tolerance model. The discussion chapter highlights the challenges faced by child welfare professionals in distinguishing between ADHD symptoms and trauma-related reactions that may result from neglect. It also addresses the importance of interdisciplinary collaboration between child welfare services, healthcare providers, schools, and other relevant agencies in strengthening the assessment of the child's situation.
The thesis concludes that it is crucial for child welfare professionals, as well as staff in other relevant services, to gain knowledge about how trauma reactions can overlap with symptoms of neurobiological conditions like ADHD, and how to distinguish these accurately. Professional development is therefore essential to ensure that children receive appropriate support and that underlying trauma is not overlooked in favor of a misdiagnosis. Furthermore, ethical dilemmas related to consent and information management are highlighted, and it is argued that a thorough and holistic assessment is necessary to safeguard the best interests of the child.