"Make Germany Great Again": A discourse analysis of populist rhetoric in Alternative für Deutschlands X campaign
Abstract
Denne bacheloroppgaven fokuserer på det tyske partiet Alternative für Deutschland (AfD) og deres kampanje frem mot det tyske forbundsvalget som ble avholdt 23. februar 2025. Jeg har fokusert på å analysere deres diskurs på sosiale medieplattformen X (tidligere kjent som Twitter). Til tross for at partiet var involvert i skandaler og brukte mye kontroversiell retorikk, ble de det nest største partiet i Tyskland med 20 prosent av stemmene. Oppgaven analyserer X-innlegg fra 16. desember, da det ble bestemt at det skulle holdes et nyvalg i februar i stedet for til ordinær tid i september, og frem til selve valget den 23. februar. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er populisme, og jeg ser på generell populistisk retorikk, deres interaksjon med politiske motstandere på plattformen, og deres fremstilling av ulike demografiske grupper i det tyske samfunnet. Jeg avslutter med en diskusjon av funnene og stilen til AfDs tilstedeværelse på X under valgkampen. This bachelor thesis is focusing on the German party Alternative für Deutschland (AfD) and their campaign towards the German Federal snap election that was held February 23rd, 2025. I focused on analyzing their discourse on the social media platform X (formerly known as Twitter). Despite being involved in scandals and using a lot of controversial rhetoric the party went on to become the second biggest in Germany with 20 percent of the votes. The thesis analyses the X posts from 16th of December, when it was decided that there was going to be a snap election in February instead of normal time in September until the actual election on February 23rd. The conceptual framework for the thesis is populism and I am looking into general populist rhetoric, their engagement with political opponents on the platform and their portrayal of different demographics in the German society. I conclude by discussing the findings and style of AfD’s X presence in the campaign period.