• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske og klassiske studier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske og klassiske studier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Make Germany Great Again": A discourse analysis of populist rhetoric in Alternative für Deutschlands X campaign

Mugaas-Holand, Martine
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:300846130:129224822.pdf (10.27Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3200484
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for historiske og klassiske studier [1039]
Abstract
Denne bacheloroppgaven fokuserer på det tyske partiet Alternative für Deutschland (AfD)

og deres kampanje frem mot det tyske forbundsvalget som ble avholdt 23. februar 2025.

Jeg har fokusert på å analysere deres diskurs på sosiale medieplattformen X (tidligere

kjent som Twitter). Til tross for at partiet var involvert i skandaler og brukte mye

kontroversiell retorikk, ble de det nest største partiet i Tyskland med 20 prosent av

stemmene. Oppgaven analyserer X-innlegg fra 16. desember, da det ble bestemt at det

skulle holdes et nyvalg i februar i stedet for til ordinær tid i september, og frem til selve

valget den 23. februar. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er populisme, og jeg

ser på generell populistisk retorikk, deres interaksjon med politiske motstandere på

plattformen, og deres fremstilling av ulike demografiske grupper i det tyske samfunnet.

Jeg avslutter med en diskusjon av funnene og stilen til AfDs tilstedeværelse på X under

valgkampen.
 
This bachelor thesis is focusing on the German party Alternative für Deutschland (AfD)

and their campaign towards the German Federal snap election that was held February

23rd, 2025. I focused on analyzing their discourse on the social media platform X

(formerly known as Twitter). Despite being involved in scandals and using a lot of

controversial rhetoric the party went on to become the second biggest in Germany with

20 percent of the votes. The thesis analyses the X posts from 16th of December, when it

was decided that there was going to be a snap election in February instead of normal

time in September until the actual election on February 23rd. The conceptual framework

for the thesis is populism and I am looking into general populist rhetoric, their

engagement with political opponents on the platform and their portrayal of different

demographics in the German society. I conclude by discussing the findings and style of

AfD’s X presence in the campaign period.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit