Acquiring volleyball skills: the role of Contextual Interference
Abstract
Denne litteraturstudien undersøker hvilken påvirkning contextual interference (CI) kan ha på langtidslæring av tre grunnleggende volleyballferdigheter: baggerslag, fingerslag og serve. Totalt ni eksperimentelle studier ble gjennomgått for å vurdere hvordan ulike treningsstrukturer, spesielt blocked-, random-, serial- og constant treningsstuktur, påvirker skill acquisition, retention og transfer. Funnene støtter generelt effekten av contextual interference, der random- og serial practice fører til bedre retention og transfer sammenlignet med blocked- eller constant practice, til tross for tregere fremgang i den innledende læringsfasen. Noen studier rapporterte imidlertid ingen signifikante forskjeller mellom treningstypene, noe som sannsynligvis kan forklares med metodologiske begrensninger som små utvalgsstørrelser, korte intervensjonsperioder eller fravær av overføringstester. Resultatene fremhever mulige fordeler ved å inkludere høyere variasjon i volleyballtrening, men understreker samtidig behovet for videre forskning av høy kvalitet for å få en bedre forståelse av de langsiktige effektene av CI-baserte treningsmetoder. This review investigates the potential impact of contextual interference (CI) on the long-term learning of three fundamental volleyball skills: forearm pass, overhead pass and serve. A total of nine experimental studies were reviewed to examine how different practice structures, specifically blocked, random, serial and constant practice, affect skill acquisition, retention and transfer. The findings generally support the contextual interference effect, with random and serial practice leading to improved retention and transfer compared to blocked or constant practice, despite slower initial performance gains. Some studies reported no significant differences between practice types, likely due to methodological limitations such as small sample sizes, short intervention durations or the absence of transfer tests. These results highlight the potential benefits of incorporating higher variability into volleyball training, but also point to the need for further high-quality research to better understand the long-term effects of CI-based practice methods.