Sosial deltakelse og inkludering i skolen for elever med funksjonsvariasjoner
Abstract
Tittel: Sosial deltakelse og inkludering i skolen for elever med funksjonsvariasjoner
Introduksjon: Det anslås at det til enhver tid er 15-25% av eleven i norske skoler som krever en form for tilrettelegging for å kunne delta i skolens fellesskap. Hensikten med denne bacheloroppgaven er å se på i hvilken grad elever med funksjonsvariasjoner deltar i skolens sosiale fellesskap.
Problemstilling: I hvilken grad deltar elever med funksjonsvariasjoner i skolens sosiale fellesskap?
Metode: Det er benyttet en kvantitativ metode, i form av spørreundersøkelse. Informantene ble innhentet gjennom Facebook grupper og våre egne Facebook sider, og er foresatte til barn med funksjonsvariasjoner i skolealder, som går på ordinær skole. Det er 60 informanter som har svart på et anonymt spørreskjema.
Resultat: Resultatene i oppgaven viser at majoriteten av barna har kognitiv funksjonsvariasjon, og det er flest gutter. Hvilken undervisningsform barnet mottar varierer med alder, men mange har en kombinasjon av ordinær og tilrettelagt undervisning. Graden av sosial deltakelse i skolens fellesskap er generelt høyest i 1. – 4. klasse, og lavest på videregående skole. Halvparten av barna på alle skoletrinn, blir ofte eller noen ganger ekskludert på grunn av sin funksjonsvariasjon. Skolen er mest fysisk tilrettelagt for sosial deltakelse i 1. – 4. klasse, og minst i 8. – 10. klasse. Opplevelsen av inkludering er lavest i 5. – 7. klasse.
Konklusjon: Studiens resultater viser at graden av sosial deltakelse i skolens fellesskap varierer mellom klassetrinnene. Det er høyest grad av deltakelse i 1. – 4. klasse, og det er størst andel elever på videregående skole som aldri deltar i sosiale aktiviteter. Det er påvist tre hovedfaktorer som påvirker grad av deltakelse i denne studien: tid brukt i klasserommet, mengden ressurser og de fysiske omgivelsene
Nøkkelord: Sosial deltakelse, Skole, Funksjonsvariasjon, Inkludering, Ergoterapi Title: Social Participation and Inclusion in School for Students with Disabilities
Introduction: It is estimated that at any given time, 15–25% of students in Norwegian schools require some form of adaptation to participate in the school community. The purpose of this bachelor's thesis is to examine the extent to which students with disabilities are included in the social life in school.
Research Question: To what extent do students with disabilities participate in the social community at school?Method: A quantitative method was used, in the form of a survey. Respondents were recruited via Facebook groups and the authors Facebook pages. Participants were parents or guardians of school-aged children with disabilities who attend mainstream schools. A total of 60 participants completed an anonymous questionnaire.
Results: The findings indicate that the majority of children represented in the study have cognitive disabilities, and most are boys. The form of teaching method the children receive varies, but many experience a combination of mainstream and adapted teaching. The degree of social participation is generally highest in grades 1.– 4. and lowest in upper secondary school. At all educational levels, half of the students are frequently or occasionally excluded due to their disability. Schools are most physically accommodating for social participation in grades 1.– 4., and least accommodating in grades 8. – 10. The sense of inclusion is reported to be lowest in grades 5. – 7.
Conclusion: The study's findings reveal that the degree of social participation in the school community varies across educational levels. Participation is highest in grades 1. – 4., while the largest proportion of students who never participate in social activities are in upper secondary school. Three main factors influencing the degree of participation were identified: time spent in the classroom, the amount of available resources, and the physical environment.
Keywords: Social Participation, School, Disability, Inclusion, Occupational Therapy