• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av individuelle og sosiale faktorer på digital kompetanse

Salih, Namo
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3199017
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2982]
Description
Full text not available
Abstract
Digital kompetanse i den norske befolkningen spiller en sentral rolle i å sikre at

innbyggerne kan navigere og benytte digitale offentlige tjenester effektivt. Til tross for at

digital kompetanse i utgangspunktet er et bredt og sammensatt begrep, har tidligere

forskning pekt på at både individuelle og sosiale faktorer kan ha betydelige effekter på

utviklingen av digital kompetanse. Denne oppgaven har som formål å undersøke til

hvilken grad disse faktorene, inkludert demografiske variabler, økonomiske ressurser og

sosiale tilknytninger, påvirker den enkeltes digitale kompetansen.

Hensikten med studien er å kartlegge hvordan faktorer som alder, kjønn, tilfredshet,

innvandrerstatus, inntekt, kommunetilhørighet, arbeidsstatus, utdanning og

funksjonsnedsettelse, samt sosiale dimensjoner som tilfredshet med kommunen,

kvaliteten på kommunale tjenester, og medlemskap i foreninger, samhandler for å forme

individets digitale kompetanse. Data er hentet fra Innbyggerundersøkelsen 2023, som gir

et representativt tverrsnitts-grunnlag for å belyse disse sammenhengene.

Analysen omfatter flere statistiske metoder. Først ble det utført korrelasjonsanalyser som

indikerer at digital kompetanse har en svak, men signifikant positiv sammenheng med

alder og inntekt, mens den er negativt korrelert med graden av ruralitet. Videre ble t-

tester benyttet for å avdekke signifikante forskjeller mellom grupper, der for eksempel

de med høy utdanning, personer uten rapportert funksjonsnedsettelse, samt i kontrast

med tidligere forskning innvandrere, personer uten inntektsgivende arbeid og barnløse, i

gjennomsnitt oppnår høyere digitale ferdigheter. Bivariat regresjonsanalyse for de

individuelle og sosiale faktorene bekrefter disse sammenhengene, med sterke positive

effekter for utdanning og generell tilfredshet, og negative effekter for arbeidsstatus,

funksjonsnedsettelse og det å ha barn. Ved å inkludere både individuelle og sosiale

variabler i en multivariat modell, øker den samlede forklaringskraften fra omtrent 17 %

til over 50 %, noe som understreker at kombinasjonen av disse faktorene gir et mer

nyansert bilde av de komplekse mekanismene bak digital kompetanse.

Sammenfattet viser studien at mens enkelte individuelle faktorer, slik som utdanning og

innvandrerstatus, har klare og signifikante effekter på digital kompetanse, spiller også

sosiale faktorer, spesielt tilfredshet med kommunen og kommunens tjenester, en

vesentlig rolle. Funnene belyser dermed betydningen av å integrere både individuelle og

sosiale perspektiver for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan digital kompetanse

utvikles i den norske befolkningen.
 
Digital competence in the Norwegian population plays a central role in ensuring that

citizens can navigate and use digital public services effectively. Despite the fact that

digital competence is initially a broad and complex concept, previous research has

pointed out that both individual and social factors can have significant effects on the

development of digital literacy. The purpose of this thesis is to investigate the extent to

which these factors, including demographic variables, financial resources and social

connections, influence an individual's level of digital competence.

The purpose of the study is to map how factors such as age, gender, satisfaction,

immigrant status, income, municipality affiliation, employment status, education and

disability, as well as social dimensions such as satisfaction with the municipality, the

quality of municipal services and membership in associations, interact to shape an

individual's digital competence. Data is taken from the 2023 Norwegian Citizen Survey,

which provides a representative cross-sectional basis for elucidating these relationships.

The analysis includes several statistical methods. First, correlation analyses were

performed, indicating that digital competence has a weak but significant positive

relationship with age and income, while it is negatively correlated with the degree of

rurality. Furthermore, t-tests were used to reveal significant differences between groups,

where for example immigrants, people without gainful employment, those with high

education, as well as people without reported disabilities and without children, on

average achieve higher digital skills. Bivariate regression analysis for the individual and

social factors confirms these relationships, with strong positive effects for education and

general satisfaction, and negative effects for employment status, disability and having

children. By including both individual and social variables in a multivariate model, the

overall explanatory power increases from approximately 17% to over 50%, which

emphasizes that the combination of these factors provides a more nuanced picture of the

complex mechanisms behind the concept.

In summary, the study shows that while some individual factors, such as education and

immigrant status, have clear and significant effects on digital competence, social factors,

especially satisfaction with the municipality and its services, also play a significant role.

The findings thus highlight the importance of integrating both individual and social

perspectives to achieve a holistic understanding of how digital competence is developed

in the Norwegian population.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit