Hvilke faktorer påvirker elevers intensjon om å slutte på ulike grupperinger av utdanningsprogram i videregående skole?
Abstract
Denne studien undersøker faktorer som påvirker elevers intensjon om å slutte på ulike grupperinger av utdanningsprogram på videregående skole, med utgangspunkt i data fra forskningsprosjektet «Livet i skolen» (LIS). Studien bygger på teorien om planlagt adferd (TPA) og analyserer hvordan faktorer som kjønn, mors utdanning, skoleprestasjoner, emosjonelle problemer og ensomhet påvirker elevenes intensjoner om å slutte. Resultatene viser at linjevalg har stor betydning for elevenes intensjon om å slutte. Elever på yrkesfag har høyere risiko for frafall enn elever på studieforberedende linjer. Emosjonelle problemer har sterk sammenheng med intensjonen om å slutte i alle grupper unntatt på mannsdominerte yrkesfag, hvor ensomhet er den sterkeste prediktoren. Menn på yrkesfag er særlig utsatt, spesielt når de mangler sosial støtte og/eller opplever emosjonelle vansker. Høye karakterer og mors utdanningsnivå virker beskyttende mot frafall, mens lave karakterer og mangel på sosial støtte øker risikoen for å utvikle intensjon om å slutte. Studien peker på behovet for målrettede tiltak i ungdomsskolen for å styrke elevenes mestringstro før videregående. Videre forskning bør fokusere på å utvikle målrettede tiltak for menn på yrkesfag, samt å styrke sosial støtte og psykisk helse blant elevene. Studien gir innsikter i hvordan ulike faktorer påvirker intensjonen om å slutte og peker på konkrete tiltak som kan bidra til å øke fullføringsgraden i videregående skole. This study investigates factors influencing students’ intention to drop out across different educational Tracks in upper secondary school, based on data from the research project "Life in School" (Livet i skolen in Norwegian, LIS). The study is grounded in the Theory of Planned Behavior (TPB) and analyzes how factors such as gender, maternal education, academic performance, emotional problems, and loneliness affect students' dropout intentions. The results indicate that educational Track choice significantly impacts students' intention to drop out. Students in vocational education face a higher dropout risk than those in academic preparatory Tracks. Emotional problems are strongly linked to dropout intentions across all groups, except in male-dominated vocational Tracks, where loneliness emerges as the strongest predictor. Boys in vocational education are particularly vulnerable, especially when lacking social support and a sense of mastery. High grades and maternal education levels serve as protective factors against dropout, whereas low grades and insufficient social support increase the risk of developing dropout intentions. The study highlights the need for targeted interventions in lower secondary school to strengthen students’ sense of mastery before entering upper secondary school. Future research should focus on developing targeted measures for boys in vocational education and enhancing social support and mental health among students. The study provides insights into how various factors influence dropout intentions and suggests concrete measures to increase completion rates in upper secondary education.