Tjenester og integrasjoner - en brikke i UH-sektorens LMS-puslespill
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven, var å undersøke den norske universitets- og høyskolesektoren for å lære mer om aktørene og hvordan en kan arbeide med utvikling og innovasjon av utdanningsteknologi mot denne sektoren. Dette ble gjort gjennom problemstillingen: «Hvilket mulighetsrom eksisterer for innovasjon rundt LMSer i den norske UH-sektoren for nye aktører?» og det underordnede forskningsspørsmålet: «Hvilke muligheter eksisterer for bruk av open source programvare i dette mulighetsrommet?»
For å svare på problemstillingen og det underordnede forskningsspørsmålet, har det blitt brukt en abduktiv tilnærming, bestående av triangulering og casedesign. Herunder bestod datainnsamlingen av en spørreundersøkelse med 23 respondenter og dybdeintervju med 5 relevante informanter fra sektoren.
Funnene gjennom undersøkelser og empiri, viser at mulighetsrommet for innovasjon i tilknytning til LMSer i den norske universitets- og høyskolesektoren for nye aktører, ligger i tjenester og integrasjoner som er tilknyttet LMSene. Videre viser funnene at mulighetsrommet sannsynligvis snevres ytterligere inn på bakgrunn av Sikt sin inndeling av basistjenester og tilleggstjenester, hvor sistnevnte gir det beste konkurransegrunnlaget for nye aktører.
Det ble videre vurdert hvorvidt open source-programvare egnet seg til innovasjonen av slike tjenester eller integrasjoner, hvor det ble konkludert med at det som primært ønskes er skyløsninger, men at avdekte ønsker og behov rundt sikkerhet og eierskap av data utgjør en liten mulighet for at en dobbelt-lisensiering gjennom open source kan være ønsket av enkelte. The purpose of this master’s thesis was to examine the Norwegian sector for higher education to learn about the players and how a company can work with innovation of edtech towards the needs of the sector. This was conducted through the following issue and research question:«Which opportunities exist for innovation in conjunction with LMS’s in the Norwegian sector for higher education for new businesses?” and the subordinate research question “Which opportunities exist for open-source software?”
To answer this issue and research question, an abductive approach consisting of triangulation and a case design has been conducted. The data collection consists of a questionnaire with 23 respondents and an in-depth interview consisting of 5 relevant informants from the sector.
The findings given by research and empiricism, shows that the window of opportunity for innovations in conjunction with LMS’s in the Norwegian sector for higher education for new innovators, is allocated in the connected services and integrations of the LMS’s.Furthermore, the findings show that the window of opportunity is cut even shorter based on the way Sikt defines “basic services” and “additional services” in the sector, where as the latter one holds the best grounds of competition for new innovators.
The suitability for open source for new services and integrations was also considered, whereby the conclusion was that the sector preference was cloud services. However, a demand for improved data security and ownership has been spotted, which could make for a dual licensing model including an open-source license as a possible outcome.