Lønnsomhetsanalyse av Norsk VVS-Merking AS
Abstract
Vi har i denne oppgaven gjennomført en lønnsomhetsanalyse og en strategisk analyse av Norsk VVS-Merking AS for perioden 2019 til 2023. Norsk VVS-Merking AS opererer innenfor byggebransjen og driver hovedsakelig med innregulering og merking av gamle og nye rørsystemer.
I innledningen presenteres bedriften og problemstillingen for oppgaven. I kapittel 2 blir relevant teori om lønnsomhetsanalyse, nøkkeltall, og de strategiske analysene SWOT og PESTEL gjort rede for. I kapittel 3, metodekapittelet, redegjør vi for valget av problemstilling, undersøkelsesdesign, metode, datainnsamling og nøkkeltall. Her blir også oppgavens validitet og reliabilitet diskutert. I kapittel 4, analyse og diskusjon, har vi beregnet og analysert bedriftens nøkkeltall innenfor soliditet, likviditet, finansiering og lønnsomhet. Disse nøkkeltallene viser at lønnsomheten samlet sett har falt gjennom perioden på grunn av koronapandemien, men at utviklingen nå ser ut til å snu. Mot slutten av kapittel 4 blir de strategiske analysene SWOT og PESTEL gjennomført. Disse analysene viser at Norsk VVS-Merking AS har en sterk posisjon i markedet og en lojal kundebase som er gunstig for lønnsomheten. Samtidig må bedriften være oppmerksom på mulige utfordringer, som økonomiske nedgangstider og strengere miljøkrav, som kan oppstå i fremtiden.
I kapittel 5, konklusjon, har vi konkludert med at Norsk VVS-Merking AS sin lønnsomhet ble negativt påvirket av koronapandemien, men at tallene fra regnskapet i 2023 tyder på at utviklingen nå er på vei opp igjen. In this bachelor’s thesis we have conducted a profitability analysis and a strategic analysis of Norsk VVS-Merking AS for the period 2019 to 2023. Norsk VVS-Merking AS operates within the construction industry and is primarily engaged in valve adjustments and pipe labeling of old and new piping systems.
The introduction presents the company and the research question for the assignment. In Chapter 2, the relevant theory on profitability analysis, key financial figures, and the strategic analyses SWOT and PESTEL are outlined. In Chapter 3, the methodology chapter, we explain the choice of research question, research design, method, data collection, and key figures. This chapter also discusses the validity and reliability of the assignment. In Chapter 4, analysis and discussion, we have calculated and analyzed the company’s key figures related to solvency, liquidity, financing, and profitability. These key figures indicate that profitability has declined throughout the period due to the COVID-19 pandemic, but the trend now appears to be reversing. At the end of Chapter 4, the strategic analyses SWOT and PESTEL are conducted. These analyses show that Norsk VVS-Merking AS holds a strong market position and has a loyal customer base that is favorable for profitability. At the same time, the company must be aware of potential challenges that may arise in the future.
In Chapter 5, the conclusion, we have concluded that the profitability of Norsk VVS-Merking AS was negatively impacted by the COVID-19 pandemic, but the financial statements from 2023 seem to indicate that the profitability is improving.