• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ruteplanlegging for innhenting av oppdrettsensilasje - Konsept for bruk av sensorteknologi for lagernivåinformasjon

Støvland, Øyvind
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:271699342:95307837.pdf (7.579Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3198031
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [539]
Abstract
Denne oppgaven er gjennomført som del av masterstudie i logistikk- og innkjøpsledelse ved

NTNU. Temaet for oppgaven er verdikjeden på biprodukter av fisk fra oppdrettsnæringen.

Disse biproduktene stammer fra fisk som av ulike årsaker ikke går til menneskelig konsum,

dette gjelder blant annet biprodukt fra slakteri eller fisk som dør i oppdrettsmerdene. Med

hensyn til bærekraft og ressursutnyttelse er det hensiktsmessig å utnytte restverdien i denne

råvaren i en sirkulær verdikjede. For at dette skal skje er det nødvendig med en omvendt

logistikk for å samle inn råvarene hos oppdrettsanlegg, slakteri og foredlingsanlegg. For at

dette skal skje effektivt har det i prosjektet blitt undersøkt hvordan sensorteknologi inkludert

sanntidsoverføring av informasjon fra lagringstankene kan bidra til at ruteplanleggingen for

denne innhentingen skjer på best mulig måte.

Følgende forskningsspørsmål er benyttet i arbeidet med oppgaven:

• Hvilke faktorer påvirker ruteplanlegging i verdikjeden for fiskeensilasje?

• Hvordan kan sensorteknologi gi økt informasjonskvalitet i ruteplanleggingen?

• Hvilke effekter kan denne informasjonen gi i tilknytning til ruteplanlegging?

Måten disse spørsmålene er besvart på er først ved hjelp av en litteraturstudie, denne gir en

teoretisk bakgrunn for oppgaven og oppsummeres i et teoretisk konsept som beskriver en

løsning. Deretter er det gjennomført en casestudie av en bedrift, casestudien er delt inn i fire

deler. Den første er en beskrivelse av nåsituasjonen i bedriften, deretter følger en analyse av

denne. Løsningsforslaget blir så presentert for å løse utfordringene som er identifisert i

analysen, og er en praktisk implementering av det teoretiske konseptet. Avslutningsvis i

casedelen er det beskrevet resultater fra testen av løsningsforslaget.

I dagens situasjon i caset foregår mye av kommunikasjonen rundt råvaretransport via

manuelle kommunikasjonsformer på telefon og E-post. Én av målsettingene med prosjektet

har derfor vært å undersøke hvordan sensorteknologi kan forbedre denne informasjonsflyten.

Med dette som utgangspunkt er den teoretiske bakgrunnen og erfaringene fra caset drøftet for

å identifisere hvilke effekter bruk av sensorteknologi kan gi i tilknytning til ruteplanlegging

og råvaretransport. Den første av effektene som er identifisert dreier seg om nøyaktighet på

informasjon, fordi det er sammenheng med informasjons- og plankvalitet kan sensorteknologi

bidra til bedre ruteplanlegging når den gir nøyaktig og oppdatert informasjon. Med

sanntidsoverføring av informasjon blir tidsforsinkelsen i informasjonsflyten blir mindre, enn

ved manuelle kommunikasjonsformer. Dette gir bedre plangrunnlag ved at informasjonen er

tilgjengelig tidligere i planprosessen.

Det er også analysert hvordan faktorene usikkerhet og svingninger i råvaremengden har stor

innvirkning på ruteplanleggingen. Disse faktorene vil ikke nødvendigvis bli motvirket av

sensorløsningen, noe som medfører at menneskelige vurderinger og beslutninger fremdeles er

nødvendig. Videre er det identifisert at ansvarsforholdet mellom aktørene i verdikjeden må

være avklart når informasjonen blir tilgjengelig for flere. Dette innebærer blant annet

beslutninger om hvorvidt det skal benyttes leverandørstyrt lager, samt hvilke kriterier som

skal benyttes når informasjonen fra sensorene skal omsettes i fysiske prosesser.
 
This thesis was written as a part of a master’s degree in Logistics and Purchasing management

at NTNU. The project investigates the value chain regarding by-products from the

Aquaculture industry. This includes by-products from fish slaughterhouses and fish farms.

These by-products are derived from the fish and parts of fish that are not suited for human

consumption.

To promote sustainability and better utilization of resources, it is necessary to make the most

out of remaining value in materials that reach the end of their life cycle. This process of

utilizing by-products can be described as forming a circular value chain. To achieve this, it is

necessary to gather raw materials from the Aquaculture industry in an efficient way. This

thesis studies how this collection process from fish farms and slaughterhouses can be

improved by exploiting the benefits of sensor technology, including real-time data sharing

from storage tanks.

The following research questions have been guiding the project:

• Which factors influence route planning in the value chain for fish silage?

• How can sensor technology increase the quality of route planning information?

• Which effects can this information give with regards to route planning?

The questions have been answered through a literature review to create a theoretical

framework for the study, this framework is concluded in a theoretical concept. The case study

has been conducted on one company and is divided into four parts. Current situation, analysis,

a practical test of the solution and results from the test.

A major part of the information flow in this value chain have been conducted through E-mail

and phone communication. Because of this, there has been an intention to investigate how

sensor technology can improve this flow of information.

The theoretical background and findings from the case study have been discussed in order to

identify the potential effects of the proposed solution. The primary identified effect concerns

the accuracy of information. There is a correlation between information quality and quality of

plans, this is why sensor technology can contribute to better route planning by providing

accurate and updated information regarding storage levels. Real-time sharing of information

also reduces delays in the information flow compared to manual communication. This makes

a better foundation for planning, as information is available earlier in the planning process.

The effect of uncertainty and fluctuations in raw material quantities on route planning has also

been investigated. The thesis discusses how these factors are not necessarily mitigated by the

proposed solution, and human decision-making is still necessary. Furthermore, the study has

identified the importance of defined responsibilities between the actors in the value chain.

This includes decisions regarding the use of vendor-managed inventory for managing stock

levels. Furthermore, it outlines which criteria should be used to execute physical processes in

the value chain.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit