Ruteplanlegging for innhenting av oppdrettsensilasje - Konsept for bruk av sensorteknologi for lagernivåinformasjon
Abstract
Denne oppgaven er gjennomført som del av masterstudie i logistikk- og innkjøpsledelse vedNTNU. Temaet for oppgaven er verdikjeden på biprodukter av fisk fra oppdrettsnæringen.Disse biproduktene stammer fra fisk som av ulike årsaker ikke går til menneskelig konsum,dette gjelder blant annet biprodukt fra slakteri eller fisk som dør i oppdrettsmerdene. Medhensyn til bærekraft og ressursutnyttelse er det hensiktsmessig å utnytte restverdien i denneråvaren i en sirkulær verdikjede. For at dette skal skje er det nødvendig med en omvendtlogistikk for å samle inn råvarene hos oppdrettsanlegg, slakteri og foredlingsanlegg. For atdette skal skje effektivt har det i prosjektet blitt undersøkt hvordan sensorteknologi inkludertsanntidsoverføring av informasjon fra lagringstankene kan bidra til at ruteplanleggingen fordenne innhentingen skjer på best mulig måte.
Følgende forskningsspørsmål er benyttet i arbeidet med oppgaven:
• Hvilke faktorer påvirker ruteplanlegging i verdikjeden for fiskeensilasje?• Hvordan kan sensorteknologi gi økt informasjonskvalitet i ruteplanleggingen?• Hvilke effekter kan denne informasjonen gi i tilknytning til ruteplanlegging?
Måten disse spørsmålene er besvart på er først ved hjelp av en litteraturstudie, denne gir enteoretisk bakgrunn for oppgaven og oppsummeres i et teoretisk konsept som beskriver enløsning. Deretter er det gjennomført en casestudie av en bedrift, casestudien er delt inn i firedeler. Den første er en beskrivelse av nåsituasjonen i bedriften, deretter følger en analyse avdenne. Løsningsforslaget blir så presentert for å løse utfordringene som er identifisert ianalysen, og er en praktisk implementering av det teoretiske konseptet. Avslutningsvis icasedelen er det beskrevet resultater fra testen av løsningsforslaget.I dagens situasjon i caset foregår mye av kommunikasjonen rundt råvaretransport viamanuelle kommunikasjonsformer på telefon og E-post. Én av målsettingene med prosjektethar derfor vært å undersøke hvordan sensorteknologi kan forbedre denne informasjonsflyten.Med dette som utgangspunkt er den teoretiske bakgrunnen og erfaringene fra caset drøftet forå identifisere hvilke effekter bruk av sensorteknologi kan gi i tilknytning til ruteplanleggingog råvaretransport. Den første av effektene som er identifisert dreier seg om nøyaktighet påinformasjon, fordi det er sammenheng med informasjons- og plankvalitet kan sensorteknologibidra til bedre ruteplanlegging når den gir nøyaktig og oppdatert informasjon. Medsanntidsoverføring av informasjon blir tidsforsinkelsen i informasjonsflyten blir mindre, ennved manuelle kommunikasjonsformer. Dette gir bedre plangrunnlag ved at informasjonen ertilgjengelig tidligere i planprosessen.Det er også analysert hvordan faktorene usikkerhet og svingninger i råvaremengden har storinnvirkning på ruteplanleggingen. Disse faktorene vil ikke nødvendigvis bli motvirket avsensorløsningen, noe som medfører at menneskelige vurderinger og beslutninger fremdeles ernødvendig. Videre er det identifisert at ansvarsforholdet mellom aktørene i verdikjeden måvære avklart når informasjonen blir tilgjengelig for flere. Dette innebærer blant annetbeslutninger om hvorvidt det skal benyttes leverandørstyrt lager, samt hvilke kriterier somskal benyttes når informasjonen fra sensorene skal omsettes i fysiske prosesser. This thesis was written as a part of a master’s degree in Logistics and Purchasing managementat NTNU. The project investigates the value chain regarding by-products from theAquaculture industry. This includes by-products from fish slaughterhouses and fish farms.These by-products are derived from the fish and parts of fish that are not suited for humanconsumption.To promote sustainability and better utilization of resources, it is necessary to make the mostout of remaining value in materials that reach the end of their life cycle. This process ofutilizing by-products can be described as forming a circular value chain. To achieve this, it isnecessary to gather raw materials from the Aquaculture industry in an efficient way. Thisthesis studies how this collection process from fish farms and slaughterhouses can beimproved by exploiting the benefits of sensor technology, including real-time data sharingfrom storage tanks.
The following research questions have been guiding the project:
• Which factors influence route planning in the value chain for fish silage?• How can sensor technology increase the quality of route planning information?• Which effects can this information give with regards to route planning?
The questions have been answered through a literature review to create a theoreticalframework for the study, this framework is concluded in a theoretical concept. The case studyhas been conducted on one company and is divided into four parts. Current situation, analysis,a practical test of the solution and results from the test.A major part of the information flow in this value chain have been conducted through E-mailand phone communication. Because of this, there has been an intention to investigate howsensor technology can improve this flow of information.The theoretical background and findings from the case study have been discussed in order toidentify the potential effects of the proposed solution. The primary identified effect concernsthe accuracy of information. There is a correlation between information quality and quality ofplans, this is why sensor technology can contribute to better route planning by providingaccurate and updated information regarding storage levels. Real-time sharing of informationalso reduces delays in the information flow compared to manual communication. This makesa better foundation for planning, as information is available earlier in the planning process.The effect of uncertainty and fluctuations in raw material quantities on route planning has alsobeen investigated. The thesis discusses how these factors are not necessarily mitigated by theproposed solution, and human decision-making is still necessary. Furthermore, the study hasidentified the importance of defined responsibilities between the actors in the value chain.This includes decisions regarding the use of vendor-managed inventory for managing stocklevels. Furthermore, it outlines which criteria should be used to execute physical processes inthe value chain.