• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Disrupsjon på legevakten Kritiske team- og ledelsesfaktorer for å lykkes med en disrupsjonsstrategi i et programvare-startupselskap innen helsesektoren.

Andersen, Harald Jachwitz; Karlsen, Per; Röch-Pettersen, Arnt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:280109305:117231370.pdf (7.329Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3197394
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [524]
Abstract
Norske myndigheters strategi for realisering av «én innbygger, én journal» har gått fra en offentligdrevet tilnærming til en mer åpen modell, der private aktører kan spesialisere seg og konkurrere i markedet. Teknologiskift skaper muligheter for startup-selskaper til å utfordre etablerte aktører gjennom disrupsjon.

Studien er en enkeltcasestudie av selskapet Kvikna, som utvikler et elektronisk pasientjournalsystem for legevakt. Datainnsamlingen bygger på 17 semistrukturerte intervjuer med ledere i Kvikna og tilknyttede selskaper og er analysert med tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006). Problemstillingen for oppgaven er:

Hva er kritiske team- og ledelsesfaktorer for å lykkes med en disrupsjonsstrategi i et programvare-startupselskap innen helsesektoren?

Vi har utviklet begrepet kritiske team- og ledelsesfaktorer (KTL-faktorer). Vi har identifisert tre KTL-faktorer: (i) team med balanse mellom teamroller, (ii) team med tilstrekkelig formålsnivå, og (iii) organisering som sikrer tilstrekkelig agilitet. KTL-faktorene må understøtte evnen til løse de kritiske suksessfaktorene (KSF).

Drøftingen viser at KTL-faktorene henger tett sammen med KSFene, og at disrupsjon i helsesektoren krever deltakelse av alle teknologi- og teamroller, samt at teamene må virke på et høyt formålsnivå for å lykkes med en disrupsjonsstrategi i et programvare-oppstartsselskap i helsesektoren.

Drøftingen viser vi at dersom et team ikke kan lykkes med å gjennomføre strategien, så vil en finne forklaringer i sammensetningen av team, formålsnivået til teamet evner og i hvilken grad agil organisering praktiseres på en måte som sikrer effektive avklaringer i hele organisasjonen.

Studien er et bidrag til praktikere og forskning på sammenhengen mellom strategi og team- og ledelsesfaktorer for å lykkes med en disrupsjonsstrategi for oppstartsselskaper som vil levere til helsetjenesten.

Den åpenbare svakheten ved vår drøfting og våre resultater, er at empirien vår kun er basert på ett enkeltcase gjennomført på et svært tidlig stadium i det studerte selskapets livsløp. På tross av svakheter så kan studien likevel være et utgangspunkt for videre forskning. For eksempel kan studien gjentas om noe tid og/eller i andre selskap, eller som fler-case-studie for å sammenligne resultater. Et annet tema for videre forskning kan være om KTL-faktorer kan også kan anvendelses på flere typer strategier eller sektorer.

Søkeord: Team, Technology Strategy, Entrepreneurial Strategy, Agile, Startup, E-Health
 
The strategy of Norwegian authorities for realizing the vision of "one citizen, one record" has transitioned from a publicly driven approach to a more open model, where private actors can specialize and compete in the market. Technological shifts create opportunities for startup companies to challenge established players through disruption.

This study is a single case study of the company Kvikna, which develops an electronic patient record system for emergency care. Data collection is based on 17 semi-structured interviews with managers at Kvikna and affiliated companies, analyzed using thematic analysis (Braun & Clarke, 2006). The research question addressed in this study is:

What are the critical team and leadership factors for successfully implementing a disruption strategy in a software startup company within the healthcare sector?

We have developed the concept of critical team and leadership factors (CTL factors). We have identified three CTL factors: (i) teams with a balance of roles, (ii) teams with a sufficient level of purpose, and (iii) organizational structures that ensure adequate agility. These CTL factors must support the ability to address critical success factors (CSFs).

The discussion demonstrates that CTL factors are closely linked to CSFs, and that disruption in the healthcare sector requires the participation of all technology and team roles. Additionally, teams must operate at a high level of purpose to successfully implement a disruption strategy in a software startup within the healthcare sector.

The discussion further reveals that if a team fails to execute the strategy successfully, explanations can be found in the team's composition, the team's level of purpose, and the extent to which agile practices are implemented to ensure effective decision-making across the organization.

This study contributes to both practitioners and researchers by exploring the relationship between strategy and team and leadership factors in successfully implementing a disruption strategy for startups aiming to deliver solutions to the healthcare sector.

A notable limitation of our discussion and findings is that our empirical data is based on a single case study conducted at a very early stage in the lifecycle of the studied company. Despite this limitation, the study can serve as a foundation for further research. For example, the study could be repeated after some time and/or in other companies, or as a multiple case study to compare results. Another potential area for further research is whether CTL factors can be applied to other types of strategies or sectors.

Keywords: Team, Technology Strategy, Entrepreneurial Strategy, Agile, Startup, E-Health
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit