• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sårbarhet i ledelse

Nieznalska, Zuzanna
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3197059
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [524]
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag

Bakgrunn

Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan ledere erfarer sårbarhet, og hvordan sårbarhet kan påvirke utviklingen av deres lederegenskaper, med særlig fokus på selverkjennelse og relasjonsbygging. Hovedarenaen for forskningen har vært ledere på en norsk arbeidsplass som deltok på et kurs i mindfulness. Lederne hadde varierende nivåer av erfaring og lengde på mindfulnesspraksisen, og for noen var kurset deres første møte med den.

Metode

Metoden som er valgt for denne forskningen kan beskrives som en kvalitativ, fenomenologisk tilnærming, utført ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervjuer. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av tematisk analyse. Det å være transparent og beskrivende om trinnene som tas i denne prosessen har vært i fokus under hele arbeidet, for å bidra til oppgavens pålitelighet, troverdighet og representativitet.

Resultater

Studien viser at sårbarhet kan være et nyttig verktøy i ledelse og utviklingen av både selverkjennelse og relasjonsbygging. Sårbarhet fører til økt kontakt med seg selv og økt selvinnsikt i egne styrker, svakheter og handlingsmønstre. Dette er noe som gir bredere og bedre perspektiv på en selv. Sårbarhet har en positiv innvirkning på relasjoner ved å bidra til økt tillit, nærhet og tilhørighet, noe som gjør ledere mer tilgjengelige for deres medarbeidere. Både selverkjennelse og relasjoner i forbindelse med sårbarhet viser seg å påvirke hverandre.

En viktig betingelse er at sårbarhet ikke kan stå alene; den krever en høy grad av refleksivitet for å kunne brukes hensiktsmessig og rimelig. Samtidig fremstår sårbarhet som vanskelig å praktisere av sammensatte årsaker inkludert hindringer på arbeidsplassen, personlige barrierer, og det å se på følelser som fremmede i arbeidslivet. De fleste ledere ender opp med selvbeskyttelse og automatikk. Kun enkelte ledere viser seg å være i stand til å tolerere usikkerhet og ta modige valg til tross for frykt og ubehag, samt integrere ulike aktiviteter og roller i sine liv.

Mindfulnesstrening, gjennom forankring i pust og kropp, har bidratt til å styrke oppmerksomhet og refleksjon rundt seg selv og omverden hos de studerte lederne. Dette hadde direkte konsekvenser for deres lederskap. Med bedre oversikt og økt kunnskap om tanke- og følelsekraft beskrev ledere en lettere navigering i lederlandskapet og mer bevisste valg mellom å agere, reagere eller gi slipp. Disse kvalitetene er viktige i lederverden. Det må imidlertid nevnes at denne studien er basert på intervjuer etter gjennomført kurs, og kan derfor ikke stå for resultater for ledelse utenom dette, ettersom langvarige effekter av mindfulness er avhengige av regelmessig praksis.

Nøkkelord: ledelse, sårbarhet, selverkjennelse, relasjoner, utvikling, kvalitativ tilnærming
 
Abstract

Background

The purpose of this project has been to investigate how leaders experience vulnerability and how vulnerability can influence the development of their leadership skills, with a particular focus on self-knowledge and relationship building. The main arena for the research has been leaders in one of Norway's workplaces who participated in a mindfulness course. Leaders had varying levels of experience of mindfulness practice, and for some, the course was their first encounter with mindfulness.

Method

The method chosen for this research can be described as a qualitative, phenomenological approach, conducted through in-depth, semi-structured interviews. The data was analyzed using thematic analysis. Being transparent and descriptive about the steps taken in this process has been a focus throughout, to contribute to the reliability, credibility, and representativeness of the work.

Results

The study shows that vulnerability can be a useful tool in leadership and in the development of both self-knowledge and relationship building. Vulnerability leads to increased contact with oneself and greater insight into one’s strengths, weaknesses, and behavioral patterns. This provides a broader and better perspective on oneself. Vulnerability has a positive impact on relationships by fostering increased trust, closeness, and belonging, making leaders more accessible to their employees. Both self-knowledge and relationships related to vulnerability seem to influence each other.

An important condition is that vulnerability cannot stand alone; it requires a high degree of reflexivity to be used appropriately and reasonably. At the same time, vulnerability is perceived as difficult to practice due to complex reasons, including obstacles in the workplace, personal barriers, and viewing emotions as foreign in the workplace. Most leaders end up with self-protection and automatic responses. Only a few leaders seem capable of tolerating uncertainty and making brave choices despite fear and discomfort, as well as integrating different activities and roles into their lives.

Mindfulness training, through grounding in breath and body, has contributed to enhancing awareness and reflection about oneself and the surrounding world among the studied leaders. This had direct consequences for their leadership. With better overview and increased knowledge of thought and emotional power, leaders described easier navigation in the leadership landscape and more conscious choices between acting, reacting, or letting go. These qualities are important in the leadership realm. However, it should be noted that this study is based on only one interview after the course and cannot therefore represent results for leadership beyond this, as the long-term effects of mindfulness depend on regular practice.

Keywords: leadership, vulnerability, self-awareness, relationships, development, qualitative approach

 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit