• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Autisme og engelsk språkvalg

Arntsen Ole Mathias; Bergersen Ingrid Cecilie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:265855267:205518329.pdf (2.102Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3196290
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [524]
Abstract
Autismespekterforstyrrelse står sentralt i denne masteroppgaven, som undersøker hvorfor enkelte ungdommer med autismespekterforstyrrelse -Autism Spectrum Disorder (ASD) foretrekker å snakke engelsk, og hvordan skolen kan tilrettelegge for dette språkvalget. Problemstillingen som danner grunnlaget for studien, er:

«Hvorfor prater barn og unge med autisme i aldersgruppen 14–22 år påfallende mye engelsk? Hvordan ønsker de at dette språkvalget skal bli møtt av pedagoger i skolen?» Studien belyser også situasjoner hvor engelsk foretrekkes som språk, med fokus på motivasjon, praktisk språkbruk og pedagogisk tilrettelegging.

Litteraturgjennomgangen dekker tidligere forskning om personer med ASD som velger engelsk fremfor sitt morsmål, og tematiserer første- og andrespråk, flerspråklighet og motivasjon. Studien er kvalitativ og bygger på en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming, basert på åtte semistrukturerte dybdeintervjuer. Dataene ble analysert og kategorisert i tre hovedtemaer: engelsk motivasjon, språk og kommunikasjon, og språklig tilrettelegging i skolen.

Funnene viser at ungdommer med ASD foretrekker engelsk av flere årsaker. Mange informanter har en begrenset sosial omgangskrets og finner kompensasjon i digitale medier hvor engelsk dominerer. Språket oppleves som presist, og det skaper trygghet og distanse i sosiale situasjoner som kan virke overveldende. Videre er engelsk ofte knyttet til interesser fra engelskspråklige medier, noe som gjør det til en naturlig del av deres daglige språkbruk. Bruken av engelsk gir også glede og oppleves som morsomt.

Studien konkluderer med at pedagoger bør tilrettelegge for bruken av engelsk i skolehverdagen for elever med ASD. Dette kan styrke både læringsglede og sosial inkludering, samtidig som det tar hensyn til elevenes språkpreferanser og individuelle behov.
 
Autism Spectrum Disorder (ASD) is central to this master’s thesis, which investigates why certain adolescents with ASD prefer to speak English and how schools can accommodate this language preference. The study is guided by the following research question:

“Why do children and adolescents with autism, aged 14–22, frequently choose to speak English? How do they wish this language preference to be addressed by educators in schools?”

Additionally, the study explores the situations in which English is preferred, focusing on motivation, practical language use, and pedagogical accommodation.

The literature review examines previous research on individuals with ASD who opt for English over their native language, addressing topics such as first and second languages, multilingualism, and motivation. This is a qualitative study employing a hermeneutic phenomenological approach, based on eight semi-structured, in-depth interviews. The collected data were analyzed and categorized into three main themes: English language motivation, language and communication, and linguistic accommodation in schools.

The findings reveal that adolescents with ASD prefer English for several reasons. Many informants have limited social networks and compensate by engaging in digital media, where English is dominant. The language is perceived as precise, offering a sense of security and a degree of distance in social situations that may otherwise feel overwhelming. Additionally, English is often associated with personal interests rooted in English-speaking media, making it a natural part of their daily language use.

Furthermore, speaking English brings joy and is described as enjoyable and entertaining.

The study concludes that educators should facilitate the use of English in the school environment for students with ASD. Such accommodation can enhance both learning engagement and social inclusion while respecting students’ language preferences and individual needs.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit