Karriere og trivsel i prosjektbaserte miljøer
Abstract
Denne studien undersøker hvordan opplevd karriereprogresjon påvirker karrieretilfredshet blant prosjektledere i bygg- og anleggsindustrien med Norconsult AS som case. Studien benytter en kvalitativ tilnærming basert på semi-strukturerte intervjuer med 10 prosjektledere. Den forsøker å forstå hvordan subjektiv progresjon og objektiv progresjon påvirker tilfredshet i et prosjektbasert miljø. I tillegg vurderes organisatorisk støtte som en modererende faktor.Funnene viser at subjektiv progresjon er den viktigste driveren for karrieretilfredshet da personlig vekst og mestring oppleves som mer verdifullt enn tradisjonelle mål på karrieresuksess. Samtidig er objektiv progresjon en viktig bekreftelse på kompetanse og bidrar til langsiktig tilfredshet. Studien avdekker også at organisatorisk støtte spiller en viktig rolle, men at uklare karriereveier og mangel på systematisk oppfølging kan føre til usikkerhet og redusert trivsel.Studien bidrar til karrierelitteraturen ved å belyse hvordan subjektiv og objektiv progresjon samspiller i prosjektbaserte arbeidsmiljøer. Funnene har praktiske implikasjoner for organisasjoner som ønsker å støtte karriereutvikling mer effektivt, spesielt i bransjer der formelle karriereveier er mindre definerte. This study examines how perceived career progression influences career satisfaction among project managers in the construction industry using Norconsult AS as a case study. The study uses a qualitative approach through semi-structured interviews with 10 project managers. It aims to explore how subjective progression and objective progression affect satisfaction in a project-based environment. Additionally, organizational support was assessed as a moderating factor.The findings indicate that subjective progression is the primary driver of career satisfaction as personal development and mastery are perceived as more valuable than traditional career success metrics. However, objective progression remains important for long-term satisfaction as a validation of competence. The study also reveals that organizational support plays a important role, but unclear career paths and a lack of systematic follow-up can lead to uncertainty and reduced well-being.This study contributes to career literature by highlighting how subjective and objective progression interact in project-based environments. The findings have practical implications for organizations seeking to enhance career development, particularly in industries where formal career structures are less defined.