• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ufrivillig skolefravær

Rottem, Synne Flo
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:250715308:99415654.pdf (7.202Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3189969
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2677]
Abstract
Denne studien hadde som hensikt å undersøke hvordan skoler og PPT samarbeider med oppfølging av alvorlig skolefravær. Studien tar for seg forståelse og indentifisering av ufrivillig skolefravær, hvordan og når PPT involveres i skolefraværssaker, hvordan håndteringen av disse sakene fungerer i praksis, samt iverksetting og oppfølging av tiltak rettet mot elever med ufrivillig skolefravær.

Den overordnede problemstillingen for studien er: «Hvordan samarbeider to skoler og to PP-tjenester med oppfølging av alvorlig skolefravær?». Forskningsdesignet er kvalitativt og inkluderer delvis strukturerte intervjuer med to lærere og to PP-rådgivere fra ulike bydeler i Trondheim Kommune. Analysen er basert på tre hovedkategorier: identifisering, samarbeid og tiltak. Identifisering består av underkategoriene forståelse av alvorlig ufrivillig skolefravær, risikofaktorer, samt kartlegging og utredning. Kategorien samarbeid har involvering av PPT, samarbeidet mellom skolen og PPT, og Tett på som underkategorier. Den siste hovedkategorien tiltak har underkategoriene håndtering av skolefraværssaker, hva skal til for å få eleven tilbake på skolen?, og hvordan kan antallet alvorlige skolefraværssaker reduseres?

Hovedfunnene indikerer at det er mangel på felles forståelse og begrepsbruk mellom lærere og PP-rådgivere når det gjelder «ufrivillig skolefravær» og «skolevegring». Denne forvirringen kan føre til ulik identifisering av fravær og ulike tilnærminger til tiltak. PP-rådgivere opplever at de ofte involveres for sent i prosessen, når elevene allerede har et betydelig fravær. Tidlig identifisering og tett samarbeid mellom skole og PPT er sentralt, men mangel på ressurser, uklare ansvarsforhold og manglende kompetanse gjør at mange elever ikke får den hjelpen de trenger i tide. Tett På-piloten viser potensial til å forbedre samarbeidet mellom skole og PPT, ved å gjøre PPT mer tilgjengelig og synlig på skolene. Ut fra studien fremstår det som uklart for skolene hvem PPT er, og hva de kan bidra med. Konklusjonen understreker behovet for økt kompetanse om ufrivillig skolefravær blant både skoler og PPT, samt viktigheten av tidlig innsats og et mer systematisert samarbeid mellom skoler og PP-tjenester for å kunne forebygge og håndtere alvorlig skolefravær på en mer effektiv måte.
 
The aim of this study was to investigate how schools and the Educational-Psychological Service (PPT) collaborate in the follow-up of severe school absenteeism. The study addresses the understanding and identification of involuntary school absenteeism, how and when PPT is involved in school absenteeism cases, the practical handling of these cases, and the implementation and follow-up of measures aimed at students with involuntary school absenteeism.

The main research question for the study is: "How do two schools and two PP-services collaborate in the follow-up of severe school absenteeism?" The research design is qualitative and includes semi-structured interviews with two teachers and two PP-advisors from different districts in Trondheim Municipality. The analysis is based on three main categories: identification, collaboration, and measures. Identification consists of subcategories: understanding of severe involuntary school absenteeism, risk factors, in addition to mapping and assessment. The collaboration category includes subcategories: involvement of PPT, collaboration between the school and PPT, and "Tett På". The final main category, measures, includes the subcategories: handling of school absenteeism cases, what is needed to get the student back to school, and how the number of severe school absenteeism cases can be reduced.

The main findings indicate that there is a lack of common understanding and terminology between teachers and PP-advisors regarding "involuntary school absenteeism" and "school refusal". This confusion can lead to different identification of absenteeism and different approaches to interventions. PP-advisors often find that they are involved too late in the process, when students already have significant absenteeism. Early identification and close collaboration between the school and PPT are crucial, but a lack of resources, unclear responsibilities, and insufficient competence mean that many students do not receive the help they need in time. The "Tett På" pilot shows potential to improve collaboration between the school and PPT by making PPT more accessible and visible in schools. The study highlights that schools are unclear about who PPT is and what they can contribute. The conclusion emphasizes the need for increased competence in involuntary school absenteeism among both schools and PPT, as well as the importance of early intervention and a more systematized collaboration between schools and PP-services to more effectively prevent and handle severe school absenteeism.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit