• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Involvering og medvirkning som ressurs i endringsarbeid. En kvalitativ studie av kommunalt ansattes forståelse av og erfaringer med involvering og medvirkning i endringsprosesser på arbeidsplassen.

Nydahl, Karine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:272350766:80176254.pdf (6.986Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3188823
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [560]
Abstract
I dagens raskt omskiftelige samfunn er organisasjoner avhengig av å være i tilnærmet kontinuerlig utvikling og endring for å overleve over tid. Dette gjelder også for kommunene, som står overfor til dels store krav til endring og omstilling i årene fremover. Hvorvidt organisasjoner lykkes med å engasjere sine ansatte i involvering og medvirkning har betydning for muligheten til å lykkes i utviklings- og endringsprosesser. Studien undersøker i denne sammenheng hvordan de ansattes involvering og medvirkning kan være en ressurs i kommunenes endringsarbeid, med utgangspunkt i følgende problemstilling:

Hvordan forstår kommunalt ansatte begrepet medvirkning, og hvilke erfaringer har de med medvirkning i utviklings- og endringsprosesser på arbeidsplassen?

Studien er avgrenset til å omhandle den direkte medvirkningen fra den enkelte ansatte. Studiens teoretiske forankring er Vestergaards teori om prosessrettferdighet, som beskriver prinsipper for ansattes involvering og medvirkning i endringsprosesser. Dette perspektivet underbygges med teori knyttet til den psykologiske kontrakten mellom den ansatte og arbeidsgiveren, samt kunnskap om ansattes ekstrarollatferd. Det empiriske grunnlaget for studien bygger på kvalitativ metode, hvor det er gjennomført seks semistrukturerte intervju med ansatte i helsetjenestene i en kommune. Det empiriske materialet er analysert ved hjelp av stegvis deduktiv-induktiv metode.

Resultatene viser at de ansatte har en praksisnær forståelse av begrepene involvering og medvirkning, med mindre oppmerksomhet på mer overordnede utviklingsprosesser i organisasjonen. Videre fremstår informasjonsflyt i organisasjonen som et betydningsfull forhold for de ansattes involvering og medvirkning. Dette fremstår imidlertid også som et område hvor kommunen har utfordringer, ved at informasjonsflyten beskrives som utilstrekkelig og tilfeldig. Resultatene peker også på leders betydning for involvering og medvirkning. Leders holdninger og valg av handlinger synes å ha stor påvirkning på de ansattes engasjement i involvering og medvirkning. Oppmerksomhet på og innsats mot ledernes kunnskap om og bevissthet rundt disse temaene synes derfor avgjørende for at kommunen skal kunne nyte godt av de ansattes involvering og medvirkning som ressurs i endringsarbeid.
 
In today's rapidly changing society, organizations must be in almost continuous development and change in order to survive over time. This also applies to the municipalities, which are facing some major demands for change and restructuring in the years ahead. Whether organizations succeeds in engaging its employees in involvement and participation is important for the ability to succeed in development and change processes. In this context, the study examines how the employees' involvement and participation can be a resource in the municipalities' change work, based on the following research question:

How do municipal employees understand the concept of participation, and what experiences do they have with participation in development processes in the workplace?

The study is limited to dealing with the direct participation of the individual employee. The theoretical basis of the study is Vestergaard's theory of procedural fairness, which describes principles for employee involvement and participation in change processes. This perspective is combined with theory related to the psychological contract between the employee and the employer, as well as knowledge about employees' extra-role behaviour. The empirical basis for the study is based on qualitative methods, where six semi-structured interviews were conducted with employees in the health services in a municipality. The empirical material has been analysed using a stepwise deductive-inductive method.

The results show that the employees have a practice-based understanding of the concepts of involvement and participation, with less attention to more general development processes in the organization. Furthermore, the flow of information in the organization appears to be an important factor for the employees' involvement and participation. However, this also appears to be an area where the municipality has challenges, in that the flow of information is described as insufficient and random. The results also point to the importance of the manager for involvement and participation. The manager's attitudes and choice of actions seem to have a major impact on the employees' involvement in involvement and participation. Attention to and efforts towards managers' knowledge of and awareness of these topics therefore seem crucial for the municipality to be able to benefit from the employees' involvement and participation as a resource in change work.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit