Foreldreperspektiv på overgangen fra barnehage til skole
Chapter
Published version

View/ Open
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41326]
Original version
Overganger i oppvekst og utdanningsløpet. 2025, 22-42. 10.18261/9788215069609-25-02Abstract
Foreldres erfaringer fra og synspunkter på barnas overgang fra barnehage til skole blir sjelden tematisert i forskning. Vårt kapittel bidrar med å utforske og løfte fram foreldres erfaringer fra et innovasjonsprosjekt, og våre funn kan gi ansatte i barnehager og skoler verdifulle innspill til endringer i sine samarbeidsrutiner i barns overgang til skolen. Kapittelet bygger på kvalitative data fra prosjektet Bedre skolestart for alle (2020–2024). Våre analyser er basert på intervju med 30 foreldre til barn siste året i barnehagen og høsten etter skolestart i en periode på tre år. Gjennom tematisk analyse kommer tre temaområder: 1. Den viktige forberedelsen, 2. Samarbeidshandlinger mellom skole og barnehage, 3. Overgang til å bli skoleforeldre. Analysene viser at foreldrene opplever en tilpasningsprosess til skolens rammer og forventninger. Foreldrene verdsetter flere nye overgangstiltak som barnehagen og skolen har initiert i forkant av skolestart i prosjektperioden, og de opplever en positiv endring og «modernisering» av aktivitetene for barn og foreldre på innskrivingsdagen. Overgangsaktivitetene hadde blitt mer dynamiske og i samsvar med barna og foreldrenes behov. De ble beskrevet som aktiviteter hvor barnehage og skole samarbeidet. Å trå inn i det ukjente kan by på utfordringer for familien ved skolestarten. Vårt hovedinntrykk er at foreldrenes erfaringer peker i retning av at barnehagen og skolens økte samarbeid har gitt positive resultater for foreldrenes og barnas opplevelse av overgangen til skolen. Parents’ experiences and viewpoints regarding children’s transition from ECEC to school are seldom thematized in research. Our chapter contributes by exploring and emphasizing parents’ experiences during an innovation project, and our contribution may give practitioners in ECECs and schools valuable input to modify routines of collaboration concerning children’s transition.
This chapter is based on qualitative data gathered in the project Better school start for all (2020-2024). Our analysis is derived from interviews with 30 parents of children in their final year of ECEC and first half year of school over a period of three years. The thematic analysis is classified into three themes: 1. The importance of preparation, 2. Collaboration practices between school and ECEC, 3. Transitioning into school parents. The analyses show that parents experience a process of adaption to the school’s framework and expectations. The parents appreciate various new transition measures initiated by the ECEC and the school prior to school start during the project. On the day of enrollment, parents experience a positive shift and «modernization» of activities. The activities have become more dynamic and aligned with the needs of the children and their parents. They were described as activities where ECEC and school collaborated. Stepping into the unknown can present challenges for families at the start of school. Our main impression is that parents’ experiences point towards the collaborations between ECEC and school. This collaboration has fostered positive results for the parents’ and their children’s experience of the transition from ECEC to school.