Kjøtt i bevegelse Moshpit fra sub-kultur til populærkultur
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg forsket på det kulturelle fenomenet moshpit, en voldelig "dans" som hovedsakelig er assosiert med rock, metal, hardcore og punk. Forskningsspørsmålet som står i fokus i denne oppgaven er hvorvidt moshpit har gått i fra å være en sub-kulturell aktivitet til et populær-kulturelt. I tillegg til å finne ut av dette vil oppgaven ha en kortere historisk framstilling av moshpit og ulike danser i sub-kulturer som kan knyttes til dens utvikling, samt intervjuer og eget feltarbeid.Denne oppgaven baserer seg hovedsakelig på informasjon som har blitt samlet inn gjennom personintervju med band og artister som har erfaring med moshpit, deltakende observasjon på konserter og drøfting av litteratur/forskning som er skrevet om moshpit og sub-kultur. Selv om moshpit ikke har eksistert i lengre tid enn siden sent 70/tidlig 80-tall har aktiviteten gått gjennom mange endringer. De historiske elementene og utviklingen vil berøre pogo-dancing med Sex Pistols, ekstrem slam-dancing og politivold mot Black Flag, festivaltragedier fra 2000-tallet og den moderne Hip-Hoppens rolle som utvikler av moshpitten og nye begrep som "raging". Ved å benytte seg av eksisterende litteratur, drøfting av sub-kultur som begrep og interessante intervjuer viser denne oppgaven til at moshpit helt klart har utviklet seg og entret en ny sfære, men vil vi se moshpitter på Postgirobygget? In this master's thesis, I have researched the cultural phenomenon moshpit, a violent "dance" which is mainly associated with rock, metal, hardcore and punk. The research question that is in focus in this thesis is whether the moshpit has gone from being a subcultural activity to a pop-cultural one. In addition to finding this out, the thesis will have a shorter historical representation of the moshpit and various dances in subcultures that can be linked to its development, as well as interviews and my own field research-.This thesis is mainly based on information that has been collected through personal interviews with bands and artists who have experience with moshpits, participant observation at concerts and discussion of literature/research that has been written about moshpits and sub-culture. Although moshpit has only be around since the late 70s/early 80s, the activity has gone through many changes. The historical elements and developments will touch on pogo-dancing with the Sex Pistols, extreme slam-dancing and police violence against Black Flag, festival tragedies from the 2000s and modern Hip-Hop's role as a developer of the mosh pit and new terms such as "raging". By making use of existing literature, discussion of sub-culture as a term and interesting interviews, this thesis shows that the moshpit has clearly developed and entered a new phase, but do we want to see moshpits at the Postgirobygget?