Emosjonssnakk - en studie om kjønnsforskjeller hos foreldre og barn
Description
Full text not available
Abstract
Samtaler om emosjoner mellom foreldre og barn, referert til som emosjonssnakk, er viktig for barns utvikling av emosjonell kompetanse. Denne kompetansen er videre knyttet til viktige psykososiale utfall i livet. Forskningen tyder på at jenter har en tendens til å ha høyere emosjonell kompetanse enn gutter i barndommen, noe som potensielt bidrar til kjønnsforskjeller i viktige livsutfall. Det er derfor viktig å søke å forstå faktorer som bidrar til disse forskjellene i emosjonell kompetanse mellom kjønnene. Siden 1990-tallet har forskningslitteraturen på foreldre-barn-emosjonssnakk vokst, men gir ulike indikasjoner på hvorvidt foreldre snakker annerledes om følelser med jenter og gutter, og få studier inkluderer barnas egne bidrag i disse samtalene. Denne studien ønsker å belyse disse spørsmålene videre i en skandinavisk kontekst. Gjennom intervjuer med 94 foreldre og deres barn i alderen 4 til 8 år, undersøkte vi kjønnsforskjeller i emosjonssnakk både hos foreldre og barn. Vi fant ingen forskjeller i foreldres emosjonssnakk i samtale med døtre og sønner. Derimot fant vi at jenter hadde mer emosjonssnakk i samtale med foreldre enn det gutter hadde. Våre funn samsvarer i stor grad med nyere forskning i lignende populasjoner, men viser også noen indikasjoner som står i kontrast til den eksisterende litteraturen. Vi diskuterer disse i kontekst av både gammel og ny forskning, og i lys av kulturell sammenheng. Til slutt foreslår vi retninger innen forskning på foreldre-barn-emosjonssnakk som framstår viktig å utforske videre. Conversations about emotions between parents and children, referred to as emotion talk, are a crucial aspect of emotion socialization, which is associated with increased emotional competence. This competence is linked to significant psychosocial outcomes throughout life. Research indicates that girls typically demonstrate higher emotional competence than boys during childhood, potentially contributing to differences in life outcomes between genders. Understanding the factors that contribute to these gender differences in emotional competence is therefore essential. Since the 1990s, research on parent-child emotion talk has been expanding, yet findings regarding differences in parents' emotion talk to boys and girls remain contradictory, and few studies have included children's contributions to emotion talk. This study aims to investigate these questions further within a Scandinavian context. Through interviews with 94 parents and their children aged 4 to 8 years, we examined differences in parents' and children's emotion talk. We found no differences in parents' emotion talk between boys and girls; however, girls engage in more emotion talk with their parents than boys do. Our findings align mostly with recent research in similar populations but also present some contrasting results. We discuss these findings in the context of both older and newer research, considering cultural perspectives, and provide future directions for further investigation of parent-child emotion talk.