Norsk engasjementspolitikk i Midtøsten: Utenrikspolitisk analyse av norske myndigheters beslutning om å gjøre et privat meklingsinitiativ i den israelsk-palestinske konflikten til norsk politikk
Description
Full text not available
Abstract
I 1993 ble Oslo-avtalen, den første politiske avtalen mellom israelerne og palestinerne,forhandlet fram med hjelp av Norge gjennom det som er kjent som «Oslo-kanalen». Ved åinnlemme et i utgangspunktet privat meklingsinitiativ i norsk utenrikspolitikk, lyktes Norge åetablere en diplomatisk bak-kanal til en USA-initiert fredsprosess i den israelsk-palestinskekonflikten. Denne studien søker, innenfor rammeverket av en utenrikspolitisk analyse, åkomme til bunns i de strukturelle og motiverende betingelsene for at norske myndigheter tokutenrikspolitisk eierskap til Oslo-kanalen. Studien utleder fem hypoteser basert på ulikeanalysenivåer og teorier, og finner belegg for å beholde samtlige hypoteser.
Den empiriske analysen viser hvordan både «utside-inn»-faktorer og «innside-ut»-faktorerhadde innvirkning på den norske myndighetsbeslutningen. Et internasjonalt mulighetsvindusom oppsto etter slutten på den kalde krigen, Arbeiderpartiets syn på den israelsk-palestinskekonflikten og en særlig institusjonell sammenveving av statlig og sivil sektor vurderes somnødvendige faktorer. Statushensyn og engasjementspolitikkens institusjonelle forankring istats- og styringsverket vurderes som medvirkende faktorer. In 1993, the Oslo Accords, the first political agreement between Israelis and Palestinians, wasnegotiated with Norway's aid through what is known as the “Oslo Back channel”. Byincorporating an initially private mediation initiative into Norwegian foreign policy, Norwaysucceeded in establishing a diplomatic back channel to a U.S.-initiated peace process in theIsraeli-Palestinian conflict. This study seeks, within the framework of a foreign policy analysis,to identify the structural and motivational conditions that led the Norwegian government toinclude the Oslo-channel in Norway’s foreign policy. The study derives five hypotheses basedon various analytical levels and theories and uncovers support to retain all hypotheses.
The empirical analysis demonstrates how both outside-in and inside-out factors influenced theNorwegian government’s decision. An international window of opportunity that arose after theend of the Cold War, the Norwegian Labour Party’s understanding of the Israeli-Palestinianconflict, and a particular institutional intertwining of the state and civil sector are assessed asnecessary factors. Status considerations and the institutional embedding of “engagementpolicies” within the government, are assessed as contributing factors.