Samiske skolers erfaring med støttesystemet
Abstract
Hensikten med denne studien er å se på samiske skolers erfaringer med detspesialpedagogiske støttesystemet. Studien belyser hvordan ansatte tilknyttet densamiske skolen opplever samarbeid med støttetjenestene, og hvilken erfaring de har meddette.Studien er utført med kvalitativ metode, basert på semistrukturerte intervju med tilsammen fire informanter som jobber ved to ulike samiske skoler. Målet var i få tak iinformantenes erfaringer, opplevelser og refleksjoner i deres samarbeid medstøttetjenestene.Resultatet av forskningen tyder på at det er mangel på både kunnskap ogkultursensitivitet hos støttetjenestene i tilnærmingen til samiske elever. Flere avinformantene beskriver at de blir stående som formidlere av samisk kultur, og ikkeopplever å bli forstått. Det blir også tydelig at det er en del barrierer i dette samarbeidetsom kan være preget av fordommer og stereotypier, samt mangel på innsikt i kulturelleforskjeller. Det kommer også frem at tillit er en avgjørende faktor for å lykkes i dettesamarbeidet. Mistillit til myndighetene blir omtalt som et nedarvet fenomen innen samiskkultur, som tjenestene mangler innsikt i.Oppgaven konkluderer med at det finnes mangler i støttesystemets mandat til å ivaretade samiske elevene. Det er nødvendig med økt bevissthet og kunnskap om samiskeforhold for å ivareta unge samers rettigheter i møte med tjenestene. The purpose of this study is to examine the experiences of Sámi schools with the specialeducation support system. The study highlights how staff affiliated with Sámi schoolsexperience collaboration with support services and their experiences with it.The study was conducted using a qualitative method, based on semi-structuredinterviews with a total of four informants working at two different Sámi schools. The goalwas to capture the informants' experiences, perceptions, and reflections in theircollaboration with the support services.The results of the research suggest that there is a lack of both knowledge and culturalsensitivity in the support services' approach to Sámi students. Several of the informantsdescribe how they are left to act as mediators of Sámi culture and do not feelunderstood. It also becomes evident that there are barriers in this collaboration, whichmay be influenced by prejudices and stereotypes, as well as a lack of insight into culturaldifferences. Trust is identified as a crucial factor for successful collaboration. Distrust ofthe authorities is mentioned as an inherited phenomenon within Sámi culture, which theservices lack understanding of.The thesis concludes that there are shortcomings in the support system’s mandate tosafeguard Sámi students. There is a need for increased awareness and knowledge ofSámi issues to ensure the rights of young Sámi individuals when interacting withservices.